Annons

Ny rapport: E-handeln inte orsaken till städernas trafikkaos Trängseln i trafiken är inte e-handelns fel

Ny rapport: E-handeln inte orsaken till städernas trafikkaos

2018-11-29 12:53

"Leder inte till väsentligt mer trafik".

Den ökande e-handeln - och för den delen de många returerna - har av en del ansetts bidra till fler transporter och därmed ökad påverkan på trafiken i städerna. 

LÄS ÄVEN: Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället

Ombuden drar ner på trafiken

Men nu visar det sig att e-handeln egentligen inte alls bidrar till ökade trafikproblem i städerna. Enligt ett forskningsprojekt i Göteborg, som finansierats av Vinnova, är det istället servicesektorn, med fordon som måste stå parkerade en längre tid, som orsakar problem i trafiken. Precis som flera e-handlare har misstänkt under en längre tid kan e-handeln leda till att färre tar bilen för att göra inköp.

Annons
Annons
- Vår analys visar att e-handeln inte leder till väsentligt mer trafik i staden. Även i stadsdelar med lågt bilinnehav domineras trafiken av personbilar, inte av lastbilar med varuleveranser. I själva verket är dagens e-handelsleveranser till dessa tättbebyggda stadsdelar relativt effektiva sett ur ett transportperspektiv, eftersom nästan samtliga e-handelsleveranser transporteras till ombud, inte till slutkundernas dörr, säger Sönke Behrends, tidigare Chalmers-medarbetare som nu forskar inom urban mobilitet och hållbar stadsutveckling på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Hantverkarnas fordon kräver parkering

Enligt den nya rapporten väljer de flesta att gå eller cykla till sitt ombud, alternativt att hämta upp varorna på väg till eller från jobbet, vilket alltså innebär att e-handeln inte direkt leder till fler resor.

Rapporten från forskningsprojektet pekar istället ut fordon som används av hantverkare för till exempel fastighetstjänster och städning, som den stora utmaningen för trafiken i staden.

– Det största problemet är den stora ytan som behövs för parkeringen av dessa fordon. Det blir konkurrens när ytan i staden är begränsad och behöver användas till många andra ändamål som kollektivtrafik, grönområden, uteserveringar eller mer bebyggelse, säger Sönke Behrends.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta