Ny svensk uppstickare ska konkurrera med Netflix

Nästa vecka släpps filmtjänsten Atflick. En ny svensk utmanare som ska försöka ta sig an de redan etablerade tjänsterna på on demand-marknaden. Med fokus på en personlig upplevelse och tre olika tjänster ska man ta sin del av marknaden.

Det börjar bli trångt på video on demand-marknaden. Netflix, Viaplay, Voddler och C Mores nya filtmjänst Filmnet är redan tillgängliga i Sverige. HBO skulle även de ha lanserat sin tjänst men har fått skjuta på den ytterligare ett tag.

Bakom den nya svenska utmanaren står bland annat grundaren Marcus Starberger som även varit inblandad i Voddler, samt Hans Granqvist som tidigare arbetat med konkurrenten Netflix.

Annons

Atflick kommer att satsa på en liten annan modell och ge användaren tillgång till tre olika tjänster, S-Vod, T-Vod och P-Vod.

S-Vod är en prenumerationstjänst och kommer att kosta 49 kronor per månad. Ett lägre pris än konkurrenterna men man kommer också att ha ett mindre utbud.

– Vi vill inte utmärka oss att ha hundra tusentals filmer och serier. Dels finns det andra aktörer som gör det. Vi vill att det ska vara enkelt att använda tjänsten och känna sig hemma, säger Hans Granqvist, teknikchef på Atflick

Hyra biofilmer

Man kommer också att erbjuda två olika hyrfilmstjäntser, T-vod och P-Vod. T-Vods titlar kommer att kosta 39 kronor per film och där kommer man kunna hitta senaste filmerna som har släppts på dvd eller bluray.

P-Vod är Atflicks biofilmstjänst där användaren kan hyra filmer som har visats på bio utanför Sverige, men som inte kommer att visas på svenska biografer. Så i stället för att vänta tills de släpps på dvd så kommer de att finnas tillgängliga hos Atflick för 79 kronor per film.

Atflick kommer också att lägga stort fokus på den personliga upplevelsen hos sina användare. Bland annat ska man kunna sätta olika skådespelare, filmer, serier och regissörer som favoriter och få nyheter om det man gillar på sin profilsida.

– Det kommer också vara möjligt att dela sina filmlistor och specifika genresökningar med andra användare, berättar Johan Göras, designchef på Atflick.

Atflick släpps den 12 december för särskilt inbjudna, och i januari för oss vanliga dödliga. Till en början kommer tjänsten att vara tillgänglig till Mac och pc, och senare även för IOS, Android och Smart-tv. Playstation 3 och Xbox 360 ska ligga lite längre fram i tiden.

Annons

Källa: IDG (1, 2)

Annons