Nyhetsmagasin kopierar lillebrors E-handelskoncept

Minskade annonsintäkter och färre prenumeranter drabbar tidningsbranschen hårt men med många läsare kan e-handeln bli en viktig inkomstkälla. Något som nyhetsmagasinet The Week tror starkt på och i dagarna lanserade man sin egen näthandel.

Vi har sett det tidigare. Tidningar, förlag och mediehus som ger sig in i e-handelns värld i jakt på nya intäktsströmmar. Condé Nast, ett av världens största medieföretag med ett femtiotal olika tidningar och nätsajter bara i USA, investerade först i e-handelssajten FarFetch och sedan i franska Vestiaire Collective.

Men vi har sett det även i Sverige. Först köpte Aftonbladet upp Theyouway.com, en nätbutik som säljer hår- och hudvård på nätet, grundat av kändisfrisören Steve Terry. Och i somras lanserade Helsingborgs Dagblad sin nya e-handelssajt Shoppia. Ett nytt e-handelskoncept i samarbete med butiker i Nordvästskåne som ska locka till lokal e-handel.

Annons

Nu hoppas även Dennis Publishing’s nyhetsmagasin, The Week, dryga ut sin kassa men en skvätt e-handel. 2011 köpte man upp månadsmagasinet Mental Floss, som haft framgång på nätet genom att säljer knäppa T-shirts och annat kul.

Mental Floss e-handel står nu för 25 procent av det företagets inkomster och konceptet är något man nu hoppas kunna kopiera till The Week.

– En av anledningarna till att vi förvärvade Mental Floss är att de har flera intäktsströmmar. The Weeks läsare har visat sig vara intresserade av sprida vidare vårt varumärke och tidningens gåvoprenumeration har vuxit till 7 miljoner dollar. Därför känns det naturligt att skapa en e-handelssajt där vi kan sälja andra varor med den detaljhandelsinfrastruktur som redan är på plats tack vare Mental Floss, säger Steven Kotok, VD för The Week och Mental Floss.

Smarta presenter för vuxna

Men om Mental Floss är kända för att sälja lite mer nördiga och coola produkter kommer man i The Weeks nätbutik inrikta sig mer mot en vuxnare publik. Enligt Kotok kommer man främst att sälja lite ”smartare presenter för vuxna” som ligger i en högre prisklass.

Anledningen är helt enkelt för att tidningens målgrupp är äldre och har mer pengar att spendera. Vid lanseringen av butiken har man ett 100-tal produkter i e-handeln. Bland annat vinväskor, kaffemuggar, böcker och skrivbordstillbehör.

– Vi tror starkt på att samma människor som är villiga att ge bort The Week som en gåva även kommer att utnyttja vår nya e-handel. Vi tror inte nödvändigtvis att The Weeks e-handelssajt kommer att stå för 25 procent av tidningens inkomster, men med tanke på hur mycket större The Week är än Mental Floss, tror vi helt klart att vi kan nå samma summor, säger Steven Kotok.

För att få fart på nätbutiken kommer man att marknadsföra den i tidningen, på nyhetssajten och i via nyhetsbrev. Man kommer även att skicka ut en katalog till prenumeranter tillsammans med tidningen.

Källa: Adweek

Annons

Annons