Annons

Nytt verktyg ska hjälpa E-handlare i SEO-djungeln

Nytt verktyg ska hjälpa E-handlare i SEO-djungeln

2013-10-15 08:53

Att synas högt på Google är något de flesta e-handlare eftersträvar. Därför lanserar nu SEO-företaget TopVisible ett helt nytt verktyg för e-handlare som ska göra det lättare att förstå, och hålla koll på sina placeringar i Googles sökresultat.

Malmöbaserade TopVisible har sedan tidigare släppt en gratistjänst som hjälper e-handlare att analysera hur pass bra deras sajt är anpassad till Google. Förutom det ger den även tips på vad man kan göra för att öka sina chanser att nå topplaceringar.

Sedan en tid tillbaka har man även jobbat på ett nytt verktyg, RankTrail. Verktyget som i somras vann Vinnovas tävling, VINN NU, har funnits i en beta-version under en tid men lanseras nu fullt ut

Tanken med RankTrail är att att ge webbmasters och e-handlare ett kraftfullt, men lätthanterligt verktyg som låter användaren övervaka tusentals sökordsplaceringar. Det finns ingen begränsning på antal domäner en användare kan övervaka, vilket gör det möjligt att hålla koll på alla sina konkurrenter.

– RankTrail fyller en viktig funktion genom hela spektrat av företags satsningar på sökmotoroptimering. I början avslöjar verktyget vilket utgångsläge man har och vilka konkurrenter som rankar högt på vilka sökord. På sikt får användaren en tydlig bild över sökordens placeringar som går upp och ner på Google. RankTrail hjälper användaren se var man bör jobba hårdare och var man lyckas väl med sin satsning, säger Jacob Lönroth, en av företagets grundare.

Fokusera sitt SEO-arbete

Att prova RankTrail är gratis i 14 dagar, sedan debiteras användaren beroende på mängden sökord som används. Ambitionen har varit att hålla det nya verktyget enkelt att använda och att överskåda, något som många e-handlare efterfrågat enligt Jacob.

Han säger också att en bättre förståelse och ett smidigare arbete med Google-placeringar leder till åtgärder, förbättringar och ökad webbtrafik. Och ökad webbtrafik betyder, inte minst för e-handlare, även ökade intäkter.

– Med en bättre insikt i sina placeringar kan man också fokusera sitt SEO-arbete på att synas på rätt sökord och få webbtrafik som inte bara är av större mängd utan också är av högre kvalitet. Man kan helt enkelt synas där kunderna letar.

Nyligen offentliggjorde Nordisk E-handel och TopVisible att de fått drygt en miljon kronor av statliga Vinnova för att utveckla ett nytt analysverktyg för e-handlare. RankTrail är en del av detta men släpps alltså redan nu som en fristående mjukvara för alla e-handlare oavsett vilken plattform man jobbar med.

– Det vi gör tillsammans med Nordisk är ett större paket än RankTrail, det är en större mjukvara. RankTrail är en av de komponenter som är med i detta men den kommer att kompletteras med andra datakällor och en annan mjukvara. Detta blir heller inte lanserat förrän sommaren 2014, säger Jacob Lönroth.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

andreaswedberg
2013-10-15 09:08

Säkert ett bra verktyg, men vad jag kan se så gör de inte mycket annorlunda jämfört med www.gserp.com som i dagsläget inte kostar något alls...

Parvelito
2013-10-15 09:45

Jag tycker att det här är intressant. Tänk att få in sådana här saker direkt i shopadmin.

Det blir så mycket smidigare om admingränssnittet direkt säger ifrån när en produkt- eller kategorisida inte är SEO-vänlig därför att man glömt något. Ett sådant enkelt 100/100-test borde inte vara rocketscience att lägga till. Alla skulle få en bra onpage-SEO, och en rad SEO-konsulter skulle då kunna börja jobba med roligare saker.

Och tänk att direkt kunna skapa Adwordsannonser med relevans i admin när man lägger upp en ny produkt? Kanske också med ett uppföljningsverktyg vilka annonser som säljer och en enkel logaritm för vilka bud som är aktuella. Då skulle en massa Adwordsoptimerare som vill ha 30% av annonsbudgeten kunna hälsa hem.

Kanske mötas på morgonen av en liten rapport som berättar att man har fått de här nya länkarna, positionerna för dina viktiga sökord har förändrats så här, och du har sålt så här mycket. De här produkterna behöver du beställa, och de här bör du kanske göra en kampanj på. Använda datorerna till det de är bra på, beräkningar, så kan man få använda sitt eget huvud till kreativitet.

Sådant sparar en massa tid, och skapar mervärde för ehandlaren. Vill man inte slåss om att vara billigast får man slåss om att vara bäst istället.

Magnus Bråth
2013-10-15 09:57

Jag är alltid intresserad av bra verktyg och ser fram emot lanseringen men jag är också lite fundersam på vad det erbjuder som inte 100-tals andra verktyg idag erbjuder gratis?

Kodmyran
2013-10-15 12:31

Parvelito, det där är riktigt intressanta saker, snacka om tidsbesparing

V.Lindberg
2013-10-15 13:17

Vilket är de enklaste verktyget idag skulle ni säga? Finns det några som har koppling mellan Analytics trafiken och som visar plats i google?

Joel
2013-10-15 13:37

Jag har testat och tycker det fungerar mycket bra! Klart ett av de bästa verktyg jag testat ännu. Håller tummarna för att de lyssnar på min request om att kunna skapa kategorier över sökord, då blir vi gladeligen en betalande kund!

Kodmyran
2013-10-15 15:35

jag vet inte vilket som är enklast men jag gillar seolytics. det fungerar bra tycker jag

Gamsun
2013-10-18 15:00

Givetvis kul med nya verktyg, men jag håller med Bråth - Det finns ett stort antal verktyg som löser det här problemet idag. Bland annat Svenska www.Gserp.se som dessutom är gratis.

Kanske gör Ranktrail något utöver det gserp gör, och jag har försökt att luska ut vad genom att fråga flera personer på Topvisible, utan att få mer förståelse för vad.

Annons
6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta