Oii expanderar till Ryssland med höga ambitioner

Oiidesign.se är en av Nordens största nätbutiker för barnkläder med över 180 varumärken. Målsättningen för Oii, som i dagsläget finns i Sverige och Danmark, är att bli Europas bästa näthandel inom sin nisch. Nu fortsätter företaget sin expandering och lanserar Oiidesign.ru för den ryska marknaden.

Ryssland är en enorm e-handelsmarknad med drygt 140 miljoner invånare, och enligt många analytiker beräknas den ryska e-handeln öka mest i världen, följt av Kina. Trots det är det få svenska e-handlare som sneglar österut när det är dags att expandera internationellt.

Men i takt med att landets ekonomi blir allt starkare så ökar också efterfrågan på mer exklusiva produkter. Något som bland annat svenska Babyshop uppmärksammat och tidigare i år lanserade de en sajt på ryska.

Annons

Nu följer det göteborgsbaserade näthandelsföretaget Oiidesign.se efter och i juli lanserar man sin ryska sajt. Inom två år siktar man på att vara marknadsledare i Ryssland inom barnmode på nätet.

Pierre Chamat– Marknaden för design i premiumsegmentet är mycket större i Ryssland än i Sverige och därför finns det enormt stor potential för en expansion. I Ryssland kan vi utöka verksamheten så enormt mycket mer än vad som är möjligt i Sverige. Där är utbudet av märkeskläder för barn online begränsat och eftersom e-handeln är underutvecklad så är konkurrensläget tacksamt. Dessutom finns det stor efterfrågan men liten tillgång på ekologiska produkter och då halva vårt sortiment är ekologiskt så innebär det en lucka i marknaden som vi kan fylla, säger Pierre Chamat, grundare och VD på Oiidesign.se.

Ska använda lokala partners

Oii’s ambition är att anpassa så mycket som det går till den ryska marknaden. Bland annat kommer fokus i första hand läggas på sökmotorn Yandex som står för 56 procent av sökningarna i Ryssland, medan Google står för 38 procent.

Oii kommer även att använda sig av lokala partners för att penetrera marknaden istället för att sköta sin verksamhet centralt.

– Historiskt vet vi att man handlar lokalt i första hand, det gäller även online. Ryssarna är patriotiska när det gäller online-tjänster och e-handel, så därför är det viktigt att få oiidesign.ru så ryskt det bara går så att man får en personlig framtoning, säger Pierre Chamat.

För att få ytterligare trafik till Oiidesign.ru har företaget även utvecklat en teknisk plattform som gör att sajten uppfattas som lokal av sökmotorerna.

– I Ryssland använder 85 procent av konsumenterna sökmotorer för att hitta information inför ett köp. Och eftersom söktjänster prioriterar lokala företags sökresultat framför internationella är det svårt för utländska aktörer att slå sig in på marknaden, säger Pierre Chamat.

Annons

Annons