Omni-handlarna om framtiden för inredning och möbler

De flesta köp avslutas på söndagar klockan 22.

Det är ingen nyhet att digitaliseringen och e-handeln tar över allt mer. Vi har under en lång tid exempelvis följt anrika kedjor och företag som gått i konkurs, rekonstruktion eller fått omstrukturera hela organisationer just på grund av att man velat gå emot strömmen när allt flyttade online. Men till slut har de flesta fått ge upp eller ge med sig för att överleva i dagens samhälle.

Nu har betalbolaget Klarna genomfört en undersökning bland nordiska handlare, som säljer heminredning och möbler, om vad de tror om framtidens handel inom sitt segment. Tror handlarna, som varit i branschen ett tag och sett utvecklingen, att den fysiska försäljningen av möbel-, interiör- eller designvaror har en chans att överleva? 

Annons

– Jag tror att den främsta drivkraften fortsatt kommer att vara tillgången till ett stort utbud, som en del i en smidig köpresa där kunden gör research online innan ett besök i butik och att kunden sedan bekvämt avslutar köpet hemma, svarar Jörgen Bitzekis, vd på Svenssons i Lammhult, och tillägger:

 – I stort sett alla kunder, som kommer till våra butiker, har besökt oss online först och börjat sin köpresa där. Möbelbutiker, bortsett från IKEA, har alltid varit mer showroom än butik och jag upplever att den trenden fortsätter men att trycket ökar på snabba leveranser.

Enligt Klarnas uppgifter framgår det att de flesta köp avslutas på söndagar mellan klockan 21 och 22. Sedan fjolåret har köp genomförda på mobila enheter, där mobiltelefoner står för 40 procent och surfplattor för 11, gått om köp genomförda på datorer som landade på 49 procent. 

Matchen är fortfarande ganska jämn mellan enheterna, men att shoppingen oftast avslutas online nu för tiden är ganska klart. 

– För att möta den moderna konsumenten blir det allt viktigare att använda digitala kanaler för att skapa en smidig shoppingupplevelse. Konsumenter använder nätet i allt högre utsträckning, exempelvis för att göra efterforskningar, och vi kan se att många väljer datorn för att kunna kika extra noga innan de bestämmer sig. Shoppingen avslutas inte längre direkt på plats i den fysiska butiken utan i lugn och ro hemma, vilket ställer högre krav på tydlig information, smidiga leveranser och möjligheten för kunderna att själva välja hur och när köpet ska betalas, säger Mattias Ekman, Senior Commercial Manager på Klarna.

Men e-handlarna är enade om att den fysiska butiken ändå kommer att fortsätta vara en viktig del i kundresan när det gäller just köp inom kategorin heminredning och möbler.

– Även om det är online som driver tillväxten inom möbler, inredning och design - precis som inom många andra segment - så kommer ändå den fysiska butiken att spela en viktig roll i framtiden. Den kommer att vara en viktig del av att bygga kundrelationer, bjuda kunderna på inspiration samt möjlighet att se och testa produkterna som de vill köpa, säger Outi Lahtinen, marknadsdirektör på finska Vepsäläinen.

Annons
Annons