Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Guldsmedskoncernen Online Brands har sakta men säkert utökat sin verksamhet genom förvärv av guldsmedsbutiker. Bolaget och dess dotterbolag är sedan tidigare representerade i bland annat Västervik och Varberg, och nu har turen kommit till Borås.

Online Brands ska nämligen köpa hundra procent av aktierna i Idéguld AB, som sedan 2012 driver en oberoende smyckesbutik i Borås. Den omsatte under förra året drygt åtta miljoner kronor, och när affären väl är genomförd beräknar Online Brands att omsätta cirka 35 miljoner om året.

Annons

- Idéguld med sitt centrala läge i Borås, som är en ort med framtidstro och stora strukturella förbättringar av stadskärnan, uppfyller de krav vi har på planerade förvärv, kommenterar Online Brands VD Mats Bergengren i ett pressmeddelande.

Butiksägaren blir delägare

Nina Holgersson, som driver Idéguld i Borås, kommer att fortsätta med det arbetet, samtidigt som hon även blir aktieägare i Online Brands.

- Den plan och den verksamhet som Online Brands erbjuder ligger helt i linje med mina egna tankar om hur jag skulle vilja utveckla butiken. E-handel, egen design av vigsel- och förlovningsringar samt ökad satsning av värderingstjänster har hela tiden varit i min plan. Nu får jag en möjlighet vara med på en resa och påverka. Fast nu kommer det att gå snabbare och vara på en högre nivå än vad jag kunde föreställa mig, säger hon om affären.

Online Brands förvärv av Idéguld väntas gå igenom under årets sista kvartal.

Annons