Annons

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce James Rogers

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce

2018-06-11 07:00

"En större cirkulär modell för branschen".

Varumärket The North Faces omsättning ska ha vuxit med fyra procent i fjol, drivet av bland annat en växande e-handel. The North Face är en del av VF Company och dess outdoor-segment, som även inkluderar varumärken som Timberland, Eastpak och Vans, och omsätter över 8 miljarder dollar.

Nu meddelar företaget att The North Face får en systerbutik till sin vanliga e-handel, som bland annat finns i en delvis svensk version på Thenorthface.se. Den nya butiken går under namnet The North Face Renewed och går att hitta på Thenorthfacerenewed.com.

Den nya butiken ska sälja returnerade, defekta och skadade varor som dock är inspekterade och eventuellt restaurerade. Tanken är att kunderna ska kunna handla bra outdoor-kläder men samtidigt minska belastningen på miljön.

Annons
Annons

"Recommerce ett viktigt steg"

The North Face talar om recommerce, eller reverse commerce, alltså att sälja använda produkter igen som en viktigt del i hållbarhetsarbetet.

- När vi tar itu med effekterna av våra produkter under hela deras livscykel så är recommerce ett viktigt nästa steg för att komma åt nya marknader och minimera vår påverkan på planeten. Vi utökar våra hållbarhetsmål utan att påverka kvalitén eller tekniska standarder. I takt med att vi skalar upp Renewed, kommer vi att erbjuda en större cirkulär modell för branschen, säger James Rogers, hållbarhetschef på The North face.

Nätbutiken ska just nu vara i ett pilotstadium och produkterna i den nya serien The North Face Renewed ska endast gå att köpa i e-handeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta