Annons

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce James Rogers

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce

2018-06-11 07:00

"En större cirkulär modell för branschen".

Varumärket The North Faces omsättning ska ha vuxit med fyra procent i fjol, drivet av bland annat en växande e-handel. The North Face är en del av VF Company och dess outdoor-segment, som även inkluderar varumärken som Timberland, Eastpak och Vans, och omsätter över 8 miljarder dollar.

Nu meddelar företaget att The North Face får en systerbutik till sin vanliga e-handel, som bland annat finns i en delvis svensk version på Thenorthface.se. Den nya butiken går under namnet The North Face Renewed och går att hitta på Thenorthfacerenewed.com.

Den nya butiken ska sälja returnerade, defekta och skadade varor som dock är inspekterade och eventuellt restaurerade. Tanken är att kunderna ska kunna handla bra outdoor-kläder men samtidigt minska belastningen på miljön.

Annons
Annons

"Recommerce ett viktigt steg"

The North Face talar om recommerce, eller reverse commerce, alltså att sälja använda produkter igen som en viktigt del i hållbarhetsarbetet.

- När vi tar itu med effekterna av våra produkter under hela deras livscykel så är recommerce ett viktigt nästa steg för att komma åt nya marknader och minimera vår påverkan på planeten. Vi utökar våra hållbarhetsmål utan att påverka kvalitén eller tekniska standarder. I takt med att vi skalar upp Renewed, kommer vi att erbjuda en större cirkulär modell för branschen, säger James Rogers, hållbarhetschef på The North face.

Nätbutiken ska just nu vara i ett pilotstadium och produkterna i den nya serien The North Face Renewed ska endast gå att köpa i e-handeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

1
Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta