Annons

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce James Rogers

Outdoorjätten satsar på ny nätbutik för recommerce

2018-06-11 07:00

"En större cirkulär modell för branschen".

Varumärket The North Faces omsättning ska ha vuxit med fyra procent i fjol, drivet av bland annat en växande e-handel. The North Face är en del av VF Company och dess outdoor-segment, som även inkluderar varumärken som Timberland, Eastpak och Vans, och omsätter över 8 miljarder dollar.

Nu meddelar företaget att The North Face får en systerbutik till sin vanliga e-handel, som bland annat finns i en delvis svensk version på Thenorthface.se. Den nya butiken går under namnet The North Face Renewed och går att hitta på Thenorthfacerenewed.com.

Den nya butiken ska sälja returnerade, defekta och skadade varor som dock är inspekterade och eventuellt restaurerade. Tanken är att kunderna ska kunna handla bra outdoor-kläder men samtidigt minska belastningen på miljön.

Annons
Annons

"Recommerce ett viktigt steg"

The North Face talar om recommerce, eller reverse commerce, alltså att sälja använda produkter igen som en viktigt del i hållbarhetsarbetet.

- När vi tar itu med effekterna av våra produkter under hela deras livscykel så är recommerce ett viktigt nästa steg för att komma åt nya marknader och minimera vår påverkan på planeten. Vi utökar våra hållbarhetsmål utan att påverka kvalitén eller tekniska standarder. I takt med att vi skalar upp Renewed, kommer vi att erbjuda en större cirkulär modell för branschen, säger James Rogers, hållbarhetschef på The North face.

Nätbutiken ska just nu vara i ett pilotstadium och produkterna i den nya serien The North Face Renewed ska endast gå att köpa i e-handeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta