Pinterest vill locka till köp med prisbevakningstjänst

Pinterest har lanserat en ny funktion för e-handlare och konsumenter. Via ett nytt prisbevakningssystem skickar det sociala nätverket automatiskt ut ett mejl till användarna så fort priset sjunker på ett ”pinnat” objekt.

För inte så länge sedan skrev vi om det nya prisbevakningssystemet Nifti. En shoppingtjänst som gör det möjligt för användarna att övervaka sina favoritprodukter och som sedan skickar ut ett mejl så fort någon av dem nått priset de är villiga att betala.

Nu lanserar Pinterest en liknande funktion och gör det möjligt för användaran att fynda saker som de ”pinnat”. Det sociala nätverket ska redan ha lanserat prisbevakningstjänsten som automatiskt skickar ut ett mejl så fort priset sjunker på ett ”pinnat” objekt.

Annons

– Du vet den där pirrande känslan man får när något man alltid velat ha plötsligt är lite, eller kanske till och med mycket billigare? Tja, vi vill nu föra in den känslan i Pinterest, skriver Pinterest i ett internt blogginlägg.

En vidareutveckling

Användarna ska på sin profilsida kunna styra hur ofta de vill få mejlen utskickade, de ska också kunna se de "pinnade" produkternas prisförändringar den senaste tiden.
Enligt Pinterest är prisbevakning nästa steg i utvecklingen av deras tjänst "product pins" som lanserades i maj, och gör det möjligt för återförsäljare att ge användarna mer information om de produkter som är till salu. Till exempel var de kan köpa den, dess pris eller annan nyttig information.

Tjänsten är gratis att använda för återförsäljare och prisbevakningen gäller endast för de produkter som lagts upp av återförsäljare som är anslutna till den.

Källa: Internet Retailer

Annons