Plattform storsatsar – fler får försäljning på Instagram

"Kunderna efterfrågar kortare vägar till köp".  

Att sälja via Instagram är en metod som flera svenska e-handlare har anammat under de senaste åren. Bland annat har Hemtex, Scorett och Lagerhaus lanserat varsin så kallad Instashop, som har gjort det enklare för deras kunder att handla via den sociala kanalen.

Men hittills har e-handlarna fått nöja sig med att använda Instagram för att marknadsföra produkter och för att skapa genvägar till sina checkouter. Detta eftersom möjligheten att handla direkt i Instagram har varit begränsad.

Annons

Flera länder i Europa på gång

Nu vill dock plattformsleverantören Shopify få till en förändring. Enligt nyhetssajten Tamebay kommer Shopify att rulla ut en särskild Instagram-integration på ett antal av sina marknader - närmare bestämt Kanada, Storbritannien, Australien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Brasilien. Satsningen ska ge kunder "i hela världen" möjlighet att handla via Instagram. Shopify har redan lanserat tjänsten i USA, där den ska ha tagits emot med öppna armar.

- Konsumenter världen över efterfrågar i allt högre utsträckning unika upplevelser som kortar ner vägen till att kunna genomföra ett köp, och framtidens handel kommer att behöva möta den efterfrågan, säger Satish Kanwar, produktchef på Shopify.

Facebook-ägda Instagram har enligt Tamebay 500 miljoner aktiva användare världen över.

Annons