Postens tjänster fortsätter ligga nere efter branden

Posten har nu gått ut med ett pressmeddelande kring branden som orsakat stora driftstörningar. Branden skall ha inträffat natten till den första januari och platsen var enligt IT-leverantören Evry, en datahall i Tomteboda.

Posten (PostNord) verkar onekligen vara en av de värst drabbade av branden som även skördat offer i SJ.se, SL.se och Systembolaget.se. Medan dessa sidor numera ser ut att fungera ligger fortfarande Posten.se nere, en sida som just nu endast visar information kring kabelbranden. Och branden har slagit ut en hel del av företagets system.

– Som en konsekvens ligger Postens, Post Danmarks och PostNord Logistics webbplatser nere. Det har påverkat åtkomsten till webbaserade tjänster som till exempel track-and-trace. Vissa kringliggande stödsystem har även drabbats och inneburit att sms-avisering inte har fungerat och påverkat utlämning av vissa försändelser, skriver PostNord.

Annons

Posten och Evry meddelar nu att försöken att lösa de problem som uppstått till följd av branden hittills misslyckats. Detta betyder att webbplatserna inte beräknas återgå i drift idag, fredag. Vilket ska påverka leveranserna av varubrev, rek och värdepost under dagen.

PostNords produktionssystem för sortering av brev och paket ska dock fungera som vanligt och distributionen under fredagen sägs inte påverkas.

Läs även: Posten lider av störningar efter brand hos leverantör

 

Källa: Press (1, 2)

Annons