Postföretag blir matleverantör

PostNL får nya arbetsuppgifter.

Nyligen kunde vi berätta att logistikjätten DPD och deras tyska filial nu lanserar en tjänst enbart riktad mot näthandeln lanseras till sommaren. Under namnet DPD Food kommer företaget att börja leverera mat hem till väntande kunder.

Levererar sju dagar i veckan 

Först ut att meddela att de tänker utnyttja tjänsten blev den tyska nätmatsjätten HelloFresh, men nu meddelar även Posten i Nederländerna att även de tänker börja använda tjänsten. Från och med mars kommer PostNL börja leverera frysta måltider och dagligvaror alla dagar i veckan.

Annons

Beslutet kommer efter att allt fler konsumenter har börjat beställa sina livsmedel på nätet, i synnerhet då frysta måltider, kött och kosttillskott behöver levereras till kunderna.

Nätverk med 30 nätmatsaktörer

PostNL lanserar därför ett eget leveransnätverk helt fokuserat på matleveranser.

I nätverket ingår över 30 aktörer inom den nederländska livsmedelssektorn, bland dessa den ekologiska kedjan Ekoplaza, måltidsföretaget Marley Spoon och supermarket-kedjan Hoogvliet.

Aktuell information om leveranser ska kunderna kunna få via PostNL:s app och leveranstiderna har kortats med 30 minuter och både handlare och konsumenter ska kunna följa sina leveranser i realtid.

Kylboxar kan återanvändas 500 gånger

För att maten ska hålla kvaliteten så kommer PostNL att använda en så kallad cool box, som de utvecklat tillsammans med holländska Wageningen University.

Dessa kylboxar kan sedan återanvändas upp till 500 gånger.

Annons