Prada stänger butiker och ska dubbla online

Det italienska modehuset ska expandera på nätet och till hösten gör man entré på Snapchat.

Prada ska få fart på tillväxten igen efter att man nyligen presenterat sitt sämsta resultat på fem år. Något det Milano-baserade lyxvarumärket ska lyckas med genom att stänga ett antal fysiska butiker och istället gå på en online-offensiv.

Förutom att Prada ska utöka sina produktkategorier på nätet, bland annat med skor och handväskor i billigare prisklasser, planerar företaget att fördubbla sin onlineförsäljning under de kommande två åren, rapporterar Bloomberg.

Annons
Annons

Snapchat – till hösten

Prada planerar även att utöka sin närvaro på sociala medier och i oktober gör man sitt intåg på Snapchat. En app som sakta men säkert börjat locka e-handlare och som är särskilt populärt bland yngre konsumenter.

Prada säljer idag skor, väskor, smycken, solglasögon och olika accessoarer i sin e-handel, men trots att man nu ska dubbla sin online-verksamhet, har man inga planer på att sälja sina klädkollektioner på nätet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!