Annons

Privpak tas bort i början av sommaren Magnus Englund

Omställning: Privpak tas bort i början av sommaren

2016-04-12 13:01

DB Schenker hänvisar istället kunderna till tjänsten Ombud Standard Produkt, något som innebär att alla kundavtal nu ska förhandlas om.

DB Schenker har satt upp en intern deadline den 7 juni. Då ska tjänsten Privpak ha fasats ut helt, vilket innebär att de företag som i dag använder tjänsten istället får tillgång till en annan leveransmodell.

- Vi har gjort bedömningen att den tjänsten är förlegad marknadsmässigt. Nu styr vi om för att möta marknadens krav, säger Magnus Englund, chef för DB Schenkers paketverksamhet.

Kunderna hänvisas istället till tjänsten Ombud standard produkt, vilket enligt Magnus Englund innebär bland annat att paketen kommer att vara försäkrade under leveransen och att det hela kommer att gå snabbare än det gör i dag.

Paket som skickas med Privpak sorteraras nämligen endast på DB Schenkers terminaler i Stockholm och Borås, vilket innebär lite längre ledtider när paket ska försändelser skickas ut eller returneras. Med Ombud Standard Produkt sorteras försändelserna i alla DB Schenkers 22 distrikt runt om i Sverige, vilket innebär att paketen i regel ska vara framme vid sin destination inom 1-2 dagar.

Oklart hur priserna påverkas

Förutom att kunderna får en uppdaterad produkt ser Magnus Englund fördelar för DB Schenker, som i dag “slår i taket” när de ska hantera Privpakverksamheten i Borås och Stockholm.

Annons
Annons

Enligt ett tipsmail till Ehandel.se innebär förändringen “rakt av en prishöjning”, men Magnus Englund ber att få återkomma med uppgifter kring priserna. Eftersom alla företagsavtal ser olika ut menar han att det är svårt att ge exakta besked.

- Och eftersom tjänsten nu flyttar från en juridisk enhet till en annan måste vi omförhandla avtalen, säger han.

Och då kan det bli nya priser?

- Det kan bli nya priser, eller också blir det inte det. Ambitionen är att få ett bra avtal för båda parter. Vi vill vara ett attraktivt val på marknaden för B2C och även inom C2C-delen i den mån vi mäktar med.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta