Annons

Ramaskri: E-handlare förstör

Ramaskri: E-handlare förstör "massiva mängder" produkter

2018-06-11 16:00

Miljödepartementet: "En stor skandal".

Den tyska affärstidningen WirtschaftsWoche och det politiska magasinet Frontal 21 har granskat Amazon och funnit att e-handlaren förstör en stor mängd produkter vid sina distributionscentraler. Medierna ska ha tagit del av produktlistor och bilder samt genomfört intervjuer med anställda som ska bekräfta bilden av en massiv förstörelse.

- En Amazon-anställd avslöjade att hon hade förstört varor värda tiotusentals euro varje dag. Flera anställda har enhälligt kritiserat det faktum att Amazon inte bara gör sig av med oanvändbara produkter, utan också produkter i perfekt skick, vissa sägs även att vara helt nya, skriver den tyska affärstidningen.

Kylskåp, diskmaskiner och möbler

Amazon ska inte förneka att de förstör varor men hävdar att de gör sitt allra bästa för att först hitta en annan lösning.

- När produkter inte kan säljas, säljas på nytt eller doneras, vänder vi oss till grossister som kan använda dessa produkter, ska Amazon ha sagt i en kommentar.

Enligt rapporten ska det handla om alla typer av produkter som förstörs på regelbunden basis och det ska även gälla stora produkter som kylskåp, diskmaskiner och möbler.

"Vi slösar resurser"

Jochen Flasbarth, som är stadssekreterare vid miljödepartementet i Tyskland, kräver nu att Amazon klargör exakt vad de håller på med.

- Det här är en stor skandal. Vi slösar dessa resurser trots alla problem i världen. Detta tillvägagångssätt är inte något som passar i vår tid. Jag är säker på att många konsumenter är förskräckta över detta beteende och inte kommer att acceptera det, säger han i ett uttalande.

Enligt medierna så ska det primärt handla om en funktion som tredjepartssäljare på plattformen kan använda, som Amazon rubricerar med följande "You can have your inventory disposed of upon request".

Annons
Annons

Säljare vill förstöra produkter

Det ironiska är att i Amazons säljarforum, där e-handlare som använder marknadsplatsen diskuterar funktionen, så är säljare istället sura över att e-handelsjätten inte förstör varorna. Amazon verkar nämligen göra precis det som de sagt till de granskande medierna - det vill säga att först och främst hitta andra vägar innan de förstör produkterna.

Detta kan resultera i att en e-handlare som ber Amazon att göra av med en del av lagret (dispose of), kan få se sina produkter säljas på annat håll.

Under högsäsong är det dock förmodligen ganska troligt att Amazon har perioder där de inte lyckas hitta andra lösningar utan måste förstöra en hel del lagervaror av olika anledningar. Något som nu verkar ge företaget dålig publicitet i Tyskland.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta