Annons

Rea på Oklart vad som gällde, tycker Reklamombudsmannen

Rea på "allt" gällde inte mysplagg - nu fälls KappAhl

2018-03-21 11:36

Men sms-reklamen med samma budskap friades av RO.

När KappAhl skulle passa på att ge sina kunder ett extra erbjudande i julas, annonserade de i e-handeln att kunderna kunde köpa tre plagg men bara behövde betala för två. Detta skulle enligt annonsen gälla på "alla varor". Strax därefter följde dock en text om vilka produkter som inte omfattades av erbjudandet.

Liten, kursiv stil fällde reklam

Falsk marknadsföring, menade en privatperson och anmälde saken till Reklamombudsmannen. Nu har saken avgjorts och Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, beslutar att fälla KappAhl för just vilseledande marknadsföring.

- Opinionsnämnden finner att påståendet, som i stor stil lyder "Christmas Shopping Days, Alla varor 3 för 2", ger intryck av att erbjudandet om att köpa tre varor för priset av två gäller på samtliga varor. Texten "Gäller ej sov- och myskläder till dam och herr" - som står i mycket liten, kursiv stil under detta - neutraliserar inte intrycket som påståendet ger, skriver Ron i beslutet. 

Men historien slutar inte där. KappAhl har nämligen skickat ut en snarlik reklam via sms - som frias. Kritiken mot sms-reklamen var densamma som mot den som publicerades i e-handeln, men skillnaden tycks vara att sms-reklamen enligt Ron är utformad så att det tydligare framgår att vissa produkter inte ingår i erbjudandet.

Annons
Annons

"Kan inte missförstås"

KappAhl har bland annat försvarat sig med att den begränsning som finns i erbjudandet endast gäller "en mycket liten del" av alla varor som företaget säljer. De menar också att all nödvändig information i båda fallen framgår av erbjudandet, samt att många liknande erbjudanden i branschen utformas på samma sätt.

- Dessa typer av erbjudanden med justerande/förtydligande tillägg förekommer frekvent, och konsumenter i gemen som läser erbjudanden utform­ade på det sättet annonsören har utformat sitt erbjudande förstår dem. De är tydliga och kan inte missförstås, sammanfattar Ron KappAhls ståndpunkt. 

KappAhl menar därmed att anmälarens åsikt om reklamerna inte är representativa för befolkningen i stort. Den argumentationen gick alltså hem hos Ron i fallet med sms-reklamen, som friades, men inte när det gällde e-handelsreklamen, som fälldes av stiftelsen för vilseledande marknadsföring.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta