Redan Singles Day-rekord hos både Alibaba och JD

Världens största e-handelsdag, Singles Day i Kina, är redan större än någonsin tidigare för landets två e-handelsgiganter.

När den kinesiska shoppingfesten Singles Day nu börjar lida mot sitt slut står det klart att den kinesiska befolkningen har tagit till sig dagen som aldrig förr. 

Alibaba sålde varor för 8 miljarder dollar de första tio timmarna, och då återstod en hel del av dagen eftersom eventet började redan vid midnatt, enligt The Guardian.

Annons

- Hela världen kommer att se vilken kraft det ligger i kinesisk konsumtion den 11 november det här året, ska Alibabas VD Daniel Zhang ha sagt, enligt tidningen.

Alibabas siffra kan jämföras med att e-handeln i USA mellan Thanksgiving och Cyber Monday, alltså fem dagar, förra året kom upp i drygt 6,5 miljarder dollar, enligt en undersökning som omnämns i The Guardian.

Slog dagsrekord före lunch

Alibaba har i flera år satsat stort på kampanjen Singles Day som infördes som en slags motvikt till Alla hjärtans dag. Dagen infaller alltid den 11 november och bjuder på omfattande rabatter och erbjudanden för singlar, och alla andra som också vill handla. Enligt Reuters kan den totala försäljningssiffran för dagen landa på så så mycket som 13,8 miljarder dollar, vilket i så fall blir en ökning från förra året med omkring femtio procent.

Alibabas främsta konkurrent på hemmaplan, JD.com, anklagade för någon vecka sedan Alibaba för att inte hålla sig till landets konkurrensregler. Men bråket till trots har det gått bra även för JD. Bolaget har enligt Tech in Asia inte släppt några siffror i dollar på samma sätt som Alibaba, men strax före 12 på dagen ska redan ett rekord ha slagits. Då var antalet order redan uppe i samma antal som bolaget kom upp i för hela Singles Day 2014. Enligt Tech in Asia är den siffran 14 miljoner order.

Både Alibaba och JD ska det här året ha satsat stort på Singles Day i mobilen. Tech in Asia uppger att över 70 procent av JD:s order ska ha kommit in via en mobil enhet.

Annons