Annons

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

2014-06-05 09:43

Miljontals svenskar handlar på nätet. Ett nytt fenomen, kallat cashback, som nu har nått Sverige, innebär att det finns pengar att få tillbaka på sin shopping. Därför har det på kort tid börjat dyka upp aktörer som vill hjälpa till med just detta. En ny sådan är sajten Cashbackshopping.se.

Det börjar dyka upp allt fler sajter som erbjuder pengarna tillbaka på e-handelsköp. I höst smyglanserades Refunder.se, en sajt som i våras fick uppbackning av Bonniers investmentbolag, Bonnier Growth Media, och som senare lanserades på bred front.

Nu har man fått konkurrens av Cashbackshopping.se. Bakom sajten står den svenske Internetentreprenören Johan Selin.
– Jag tror stenhårt på cashback-fenomenet, att få pengar tillbaka när man shoppar på nätet kommer bli nästa stora grej. I dagsläget har vi ett 70-tal partners anslutna till Cashbackshopping.se och vi ser ett väldigt stort intresse från e-handlarna. Nya butiker tillkommer varje dag, säger Johan Selin.

Hundratals miljoner

Cashback betyder pengar tillbaka och som medlem samlar man cashback när man handlar i de anslutna nätbutikerna. Cashbacken kan sedan tas ut som riktiga pengar eller som presentcheckar. Det kan jämföras med den återbäring som man som medlem i fysiska butikers kundklubbar får.

Två av tre svenskar har under det senaste året handlat på nätet enligt SCB, och under förra året handlade svenskarna för 37 miljarder kronor på nätet enligt Postens e-handelsbarometer. Vilket gör att det finns stora pengar att spara för svenskarna enligt Johan Selin, som även påpekar att ett köp i genomsnitt ger 5 procent cashback, men man kan få så mycket som 20 procent cashback.
– Dessutom kan man få cashback på flygresor, hotell och charterresor. Vi pratar hundratals miljoner kronor som svenskarna kan spara, säger Johan Selin.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

danielandersson
2014-06-05 09:55

Detta var väl stort i England och USA i början av 2000-talet. Varför tog det så lång tid för det att komma hit? Och varför tror de att det kommer slå?

Senast jag kollade så verkade intresset väldigt svalt utomlands..

lukasbrisman
2014-06-05 10:20

För att han äger siten? :)

stocktown
2014-06-05 12:18

Har aldrig brytt mig om alla rabatter som kommer i brevlådan varje vecka. LetsBuyIt Letsdeal kommer inte att funka.

ragnar@harges.com
2014-06-05 13:49

Vore en välgärning om någon sätter sig in i det här väldigt snåriga systemet och vart pengarna egentligen tar vägen?

Parvelito
2014-06-05 13:54

Cashback i den här varianten är ju egentligen samma sak som kundkorten hos ICA/Coop/Bensinmackarna etc. Skillnaden är väl att det finns fler dåliga affärsmän inom Ehandeln som dessutom utrustats med en massa riskkapital att bränna. Därför har återbäringen drivits upp. Utöver själva procenten till kunden får man ju betala en del till den som sköter om det hela också.

Begreppet Cashback var rätt stort i USA före finanskrisen, men då pratade vi riktig cashback. Där kunde man köpa en ny bil på avbetalning, och dessutom få 1000 dollar kontant i näven, eller varför inte en ny kamera, dator, AC eller liknande med pengar rakt i handen. Kreditkorten gick varma i kassorna.

Det som just nu ser mest spännande ut tycker jag är att Coop slopar sin direkta återbäring de haft ett tag för att återgå till traditionellt poängsamlande. De har dock gjort ett samarbete med SAS Eurobonus och poäng kommer att kunna flyttas mellan systemen. I samarbetet finns också Bokus, Polarn o Pyret, Brothers, Kronans apotek, Telge Energi och flera andra. Just det med flera vitt skilda branscher som man kan samla poäng hos och använda på olika sätt, tror jag är attraktivt för konsumenten. Det borde flera större E-handlare kika mera på, och varför inte Svea, Klarna och andra betalförmedlare.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta