Reklamen som ogillas mest – varning för populär kanal

"I GDPR-tider har många mejlkorgar sköljts över".

Varannan person uppger sig vara negativt inställd till reklam, och 19 procent säger till och med att det är mycket negativt inställda. Samtidigt är det endast 17 procent som menar att de är positiva, eller mycket positiva till reklam.

De positiva blir allt färre

Det framgår av en Novusundersökning som Sveriges Annonsörer har beställt. Enligt undersökningen, som har utförts varje år sedan 2005, har de som är positivt inställda till reklam blivit allt färre.

Annons

- Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra än bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar med ett mervärde, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Svenskarna ogillar i regel reklam oavsett vilket medium det handlar om, men det finns en kanal som pekas ut som värre än alla andra. Och det är tyvärr en kanal som är populär bland många e-handlare - nämligen mejlutskick.

"Kan ha bidragit till reklamtröttheten"

Åtta av tio svarande i undersökningen ska ha uppgett marknadsföring via e-post som det som störde dem mest. Kanske är det alltså läge att som e-handlare se över sina mejlutskick. 

- I GDPR-tider har många mejlkorgar sköljts över, något som troligen kan ha bidragit till reklamtröttheten i kanalen, säger Tero Marjamäki.

Sveriges Annonsörers Novusundersökning bygger på totalt 1086 intervjuer med personer som är mellan 18 och 79 år gamla. Intervjuerna genomfördes under perioden 14-21 juni 2018.

Annons