Responsiv plattform ökade konverteringen markant

När Pierce lanserade sina nätbutiker på en ny responsiv e-handelsplattform hoppades man självklart på en ökad konvertering hos sina mobila besökare. Resultatet överträffade däremot alla förväntningar och mobilkonverteringen har ökat med hela 115 procent sedan i somras.

Att surfandet och näthandlandet från mobila enheter ökat på senare år är ingen hemlighet, och att användarna ställer krav på mobilvänliga sajter är något vi sett i flera undersökningar den senaste tiden. Allt fler e-handlare anpassar sig också efter detta och många av dem ser också tydligt hur det lönar sig.

En av dem är e-handelsföretaget Pierce AB som driver driver nätbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore. I augusti lanserade man sina butiker på en ny egenutvecklad e-handelsplattform med en responsiv webbdesign. Och även om man räknade med bättre konvertering blev resultatet betydligt bättre än väntat.

Annons
Annons

– Idag använder över 40 procent av våra besökare mobila enheter, det är en ökning med 100 procent sedan föregående år. Andelen ser dessutom ut att öka för varje månad som går. Även om det inte är helt rättvist att jämföra konvertering från år till år, så tycker jag våra siffror talar sitt tydliga språk. Den mobila avslutfrekvensen har ökat med 115 procent sedan vi lanserade den responsiva plattformen. För surfplattor har avslutfrekvensen ökat med 41 procent, så även där ser vi en kraftig förbättring, säger Daniel Petersen VD för Pierce AB.

Går snabbt framåt

Pierce har kontor i Stockholm, Åre samt Bryssel och förväntas omsätta runt 180 miljoner kronor 2013. Företaget har 55 anställda och förutom Sverige säljer man även i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Norge, Polen, Storbritannien och Tyskland.

Den nya responsiva e-handelsplattformen är utvecklad på företagets egna webbutvecklingskontor i Åre och målet har varit att förbättra totalupplevelsen av webbutikerna oavsett webbläsare. Enkel och tydlig navigering, en snygg presentation med egenhändigt fotograferade bilder, utförliga produktbeskrivningar och aktuella lagersaldon på varje produkt är några punkter som Pierce lagt mycket vikt på.

– Den mobila utvecklingen går snabbt framåt, framförallt på den svenska marknaden och de e-handlare som inte hänger med kommer att få problem. För ett år sedan gjordes cirka 13 procent av våra kunders köp på mobila enheter, idag är den siffran cirka 30 procent, säger Daniel Petersen.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!