Se hur kineserna sorterar sina paket med en robotarmé

Robotarna tar över.

Med billig arbetskraft tänker du kanske att kineserna sorterar sina paket manuellt och det verkar vara fallet på många ställen. Utvecklingen går dock fort framåt och nu visar tidningen People’s Daily hur det går till hos ett av landets största fraktbolag, STO Express.

Ett hål i marken

STO Express ska med hjälp av robotar kunna sortera minst 200 000 paket om dagen i en av sina distributionscentraler. Fraktbolaget har tagit vad som till utseendet liknar Amazons Kiva-robotar, men istället för att lyfta hyllor på lagret så lyfter dessa robotar enstaka paket.

Annons

En människa lägger ett paket på en av, vad som ser ut att vara hundratals, robotar. Paketet skannas av en dator och vägs. Sedan kör roboten och tippar av paketet i ett hål i golvet. Ett hål som vi gissar går till en trailer eller något fordon för vidare distribution.

Dygnet runt

Fördelar med systemet ska vara att det kan köras dygnet runt och förstås att det kostar mindre än att använda människor för jobbet. Robotarna laddar själva upp sig vid små laddstationer. Ytan som sorteringssystemet tar upp sägs även vara mycket effektivt använd. PostNord har som vi vet stora maskiner som sorterar alla paket men de tar upp en stor yta och är ganska fast i sin kapacitet, de skalar inte upp så lätt. Precis som med Amazons Kiva-robotar verkar detta kinesiska sorteringssystem vara mer dynamiskt.

Mest intressant är dock att se alla dessa robotar köra runt och koordinera sina paketsläpp. Vilket ni kan göra i videon nedan:

Uppdatering:
Enligt en våra läsare, Andreas Staglianó på RMS Lagerinredningar, så är det Hikrobotics som står bakom tekniken i videon ovan.

- Dessa robotar ingår i en hel serie med robotar, alltifrån den lilla för sortering, machine to man (som Kiva) och större varianter för exempelvis parkering i större städer. Robotarna lanserades i höstas på logistikmässan i Shanghai. Svårigheten med Kiva samt olika robotar som bygger på liknande idé är inte att bygga maskinen utan logiken i mjukvaran. Den största installationen just nu är på strax under 1000 "machine to man"-robotar som jobbar i "sin" egen fabrik med varuflödet till produktionen. Den finns hos Hikrobotics själva i Kina, skriver Andreas Staglianó till Ehandel.se.

Annons