Silversurfarna är den nya boomen inom E-handeln

De så kallade ”Silversurfarna”, Internetanvändare över 65 års ålder, är den snabbast växande kundgruppen inom den svenska e-handeln. Enligt ny statistik är denna kundgrupp på stark frammarsch inom näthandeln med en konsumenttillväxt på över 42 procent sedan 2012.

Ny statistik från betalningsföretaget Klarna visar att kundkategorin 65 år och uppåt växer ungefär dubbelt så snabbt som resten av den svenska befolkningen när det gäller e-handel.

I en intern Klarna-jämförelse av kunder under perioden januari till juni 2012, gentemot samma period i år, har man sett en konsumenttillväxt på över 42 procent. Och Klarna ser gruppen 65+ som en viktig målgrupp för handlare som söker ytterligare tillväxt.

Annons

När tillväxten i andra åldersgrupper börjar plana ut, erbjuder Silversurfarna en tillväxtmöjlighet för handlarna.

– Det är fantastiskt att se att denna grupp tar ett större grepp om internet med alla de fördelar som det innebär. Jag ser stora fördelar för alla inblandade, de handlare som kan nå ut till en stabil, attraktiv grupp och Silversurfarna som kan dra nytta av den bekvämlighet och bredd som e-handeln erbjuder, säger Fredrik Lennström, e-handelsexpert på Klarna.

Kategorier och köpbeteende

Enligt Klarna är det männen bland Silversurfarna som leder vägen för deras generation. Fler än sex av tio av de som handlar i åldersgruppen är män.

Hälsa och Skönhet, följt av Elektronik, är de mest populära shopping-kategorierna för den äldre Internetanvändaren. Detta skiljer sig från övriga åldersgrupper där Kläder och Mode är störst, följt av Fritid och Idrott.

Då de flesta andra svenskar är på jobbet, har Silvershopparna gott om tid att ta vara på de bästa erbjudandena på nätet. Silversurfarna köper sina saker mellan 15:00 och 18:00 på eftermiddagen och föredrar att göra sina inköp på måndagar, medan den yngre befolkningen gör de flesta beställningarna på söndagar.

Källa: Press

Annons