Annons

Självkörande bilar ska dra ner Amazons leveranskostnader foto: aurora

Självkörande bilar ska dra ner Amazons leveranskostnader

2019-02-12 14:02

Ska utmana med snabbare logistik.

E-handelsjätten Amazon ser "transport och logistiktjänster" som ett avgörande konkurrensområde och satsar mycket på att utforska nya leveransmetoder. De har tidigare genomfört ganska avancerade försök med drönare och självgående fordon. Senast skrev vi om Amazons nya robot kallad Scout, som skulle rullas ut i delstaten Washington till en början. Tanken är att robotarna med tiden ska bli en etablerad leveransmetod. 

LÄS ÄVEN: Amazon har börjat leverera med självgående robotar

Nu fortsätter Amazon med att utforska nya leveransmöjlighter. Förra veckan meddelade startup-företaget Aurora, som utvecklar självkörande bilar, att de tagit in 530 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Amazon, enligt nyhetskanalen CNBC. Men varken Amazon eller Aurora avslöjade hur mycket av den nya finansieringsrundan som kom från e-handelsjätten.

Annons
Annons

Förra året översteg Amazonas leveranskostnader 27 miljarder dollar. Därför planerar e-handelsjätten att dra ner sina leveranskostnader med hjälp av avancerad förarassistans eller självkörande fordon som Aurora ska bidra med.

- Vi letar alltid efter investeringar i innovativa kundfokuserade företag, och Aurora är just ett sådant. Självkörande teknik har potential att göra våra anställdas och partners jobb säkrare och mer produktiva. Vi är spända över de nya möjligheterna, säger Amazon till CNBC.

Aurora grundades av ett par veteraner på området självkörande bilar, som har haft betydande positioner på företag som Alphabet, Tesla och Uber. Startupen bygger inte egna fordon, utan jobbar med befintliga biltillverkare som VW och Hyundai för att utveckla självkörande bilar.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta