Annons

Skandinaviens största skoaffär lanserar E-handel

Skandinaviens största skoaffär lanserar E-handel

2013-06-07 08:07

Sko-Boo i Ullared är en av Skandinaviens största enskilda skoaffärer. Med en butiksyta på 1000 kvadratmeter har skobutiken i flera år varit en av Ullareds främsta shoppingattraktioner. Nu tar man även klivet ut på nätet.

Gekås är ett välkänt landmärke i Ullared. Men här ligger även en av Skandinaviens största enskilda skoaffärer. Sko-Boos butik i Ullared har funnits sedan 1969 och de mest intensiva dagarna har man närmare 10 000 besökare.

– Med hjälp av webbshopen kan vi sälja året runt till de hundratusentals långväga besökare vi har i butiken varje år. Vi ser i första hand webbshopen som en utökad service till alla våra befintliga kunder, berättar Jörgen Carlsson, ägare av Sko-Boo.

Tidigare har man avvaktat med en e-handelssatsning på grund av att det verkat dyrt och tekniskt svårt att få ut ett så stort sortiment på webben, men antalet förfrågningar från kunder som tidigare besökt butiken har växt.

Därför har man nu bestämt sig för att ta klivet ut på nätet och öppnar webbshopen skoboo.se med hjälp av e-handelsleverantören E37.

– När vi fick en demonstration av det integrerade helhetskoncept för e-handel som butiksdataleverantören Retail Store Scandinavia och e-handelsleverantören E37 tagit fram blev investeringsbeslutet enkelt att ta, säger Jörgen Carlsson.

Fokus på produktsök

Sko-Boo har valt att mjukstarta webbshopen med vissa varumärken och har ännu inte behövt rekrytera ny personal för e-handelssatsningens skull. Man planerar dock att steg för steg bygga ut webbshopen med ett större sortiment och fler funktioner.

– Artikelinformation synkas kontinuerligt från butiksdatasystemet till webbshopen vilket minimerar risken att en storlek som precis tagit slut råkar hinna säljas på webben. Tack vare att vi bara behöver underhålla vårt artikelregister i ett system sparar vi mycket tid, berättar Isabell Schough, som är webbansvarig på Sko-Boo.

E37 som ligger bakom sajten har fokuserat på layouten samt en enkel och konverteringsoptimerad navigation i webbshopen där deras filtermodul är ett viktigt hjälpmedel för kunder som snabbt vill hitta rätt i Sko-Boos breda sortiment.

Utöver filtrering på varumärke, produkttyp och färg inom en huvudvarugrupp, kan man även göra urval på skornas material, både foder och ovandel. Alla skor har märkts upp med material med hjälp av e-handelssystemets produkttaggar. Skobranschens detaljerade färgskalor har i webbshopens filter bytts ut mot ett fåtal huvudfärger för att förenkla kundernas navigation.

– Idag duger ett traditionellt varugruppsträd sällan som navigationssätt. För att fånga besökare och maximera konverteringsgraden krävs smarta och moderna lösningar för urval och filtrering. En kund måste kunna skära ner ett brett sortiment utifrån de produktegenskaper man själv är intresserad av och inte riskera att filtrera sig in i återvändsgränder utan matchande produkter, vilket är ett vanligt problem i enklare e-handelssystem, säger Fredrik Karlsson, VD på E37.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joel
2013-06-07 08:18

Wow! En skoaffär utan fri frakt eller fri retur. Det var nytänkande :)

Skojverket
2013-06-07 08:35

Blir därmed säkert också en av de som visar vinst och överlever. Lycka till, Sko-Boo. :-)

Tian
2013-06-07 11:28

Tyvärr såg jag direkt i blickfånget min favvosko Ecco på "omslagsbilden", men märket finns inte i webshopen?...
Och när jag tittar efter en gång till finns inga av de stora - tunga märkena de marknadsför ( till sin fysiska butik..) heller inte i webshopen...

Det känns inte riktigt 100% känner jag på min lilla kammare - långt bort från Ullared...

Kocken
2013-06-07 11:47

De verkar då satsa egna pengar så de har nog räknat bättre än riskbolag som satsar andras pengar.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta