Skandinaviska e-handlare prisade i Barcelona

Igår korades vinnarna av European E-commerce Awards och förutom jättar som Zalando och Adidas fanns det även skandinaviska glädjeämnen.

Under den senaste veckan har Global E-commerce Summit, GES, i Barcelona ägt rum. Ett årligt evenemang som varje år lockar besökare, talare och e-handlare från hela världen. Under gårdagskvällen passade man även på att prisa några av dem under den sjätte upplagan av European E-commerce Awards.

Totalt delades det ut tre priser under kvällen och i kategorin Pure-Player Award, där Sïmon Saneback satt som juryordförande, plockade Zalando hem förstapriset.

Annons

Enligt Saneback genomförde juryn en omfattande research av finalisterna tillsammans med Boston Consulting Group som lade hundratals timmar på att testa varenda grej hos e-handlarna och Zalando ska ha tagit hem guldet utan någon större konkurrens.

På andra respektive tredje plats kom matbeställningstjänsten Hello Fresh och den brittiska e-handlaren Made.com.

Ekologisk mat och myskostymer

Omnikanal har diskuterats flitigt under de senaste åren och att många aktörer har svårt att få till en fungerande modell som även är lönsam. Det finns dock de som lyckas bättre än andra och i kategorin Omni-channel Award hamnade Adidas högst upp på pallen med Top Shop på andra plats.

Men det vara inte bara internationella jättar som prisades. I kategorin Entrepreneurial Award, där det ska ha varit knivskarp konkurrens, gick förstapriset till danska Aarstiderna som levererar ekologiska matkassar.

Norska OnePiece, som kammat hem ett liknande pris på hemmaplan, mös till det på en andraplats medan bronset gick till Portugal och Chic by Choice.

Annons