Skokedja ökar e-handeln med över 100 procent

Årets tredje kvartal har varit en digital framgångssaga för amerikanska skoföretaget Finish Line.

108 procent. Så mycket ökade omsättningen i Finish Lines e-handel under det tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Försäljningen i de fysiska butikerna däremot - benägna runt om i USA och på Puerto Rico - ökade bara med blygsamma tre procent under perioden, rapporterar Internet Retailer.

En fjärdedel av orderna från e-handeln

Uppgifterna ska ha kommit från företagets VD Sam Sato när han samtalade med några investerare på telefon. Samtalet har sedan läckt ut och enligt VD:n ska nästan en fjärdedel av alla order ha inkommit via e-handeln under kvartalet. Vad det innebär i pengar ska han dock inte ha avslöjat, men oficiella siffror på det väntas släppas i januari.

Annons

Säljer även på Macys.com

Förutom via sin egen webbplats säljer företaget även skor via Macys.com, efter att de båda ingått en överenskommelse år 2012. Överenskommelsen inkluderar även att Finish Lines skor säljs i Macy’s fysiska butiker, som dock blivit allt färre sedan dess.

Huruvida online-försäljningen från Macys.com ingår i den fördubblade inkomsten under Q3, framgår dock inte av tidigare årsrapporter.

Annons