Smilebutiken slår 20 miljoner – ökade med 137 procent i Q1

Lanserar internationell e-handel.

Efter att Smilebutiken hade infört öppet köp på livstid tog försäljningen ordentlig fart, och för drygt ett år sedan kunde vi rapportera att företagets e-handelsförsäljning hade dubblats under 2017.

LÄS ÄVEN: Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Annons

Inklusive den fysiska försäljningen räknade Smilebutiken - som säljer bland annat barnkläder - då med att komma upp i en total omsättning om mellan 16 och 18 miljoner under sitt dåvarande räkenskapsår. Nu har snart ännu ett räkenskapsår passerat - Smilebutikens verksamhetsår sträcker sig till och med den sista april - och det står klart att tillväxten har fortsatt.

- Eftersom det bara återstår drygt en månad kan vi se att vi nästan når upp till 20 miljoner eller strax ovanför. Däremot kommer vi vi inte kunna ange något resultat innan juli/augusti då årsredovisningen tar form, säger medgrundaren Andreas Weiss till Ehandel.se.

Involverar kunden - får högt engagemang

Med den nya framgången i ryggen har Smilebutiken bestämt sig för att höja sitt omsättningsmål för året 2019/2020 från 22 till 30 miljoner kronor. Planen är att bolagets e-handel ska omsätta 26 miljoner kronor och att dess fysiska butik ska stå för fyra miljoner.

Och tittar man på inledningen av det här kalenderåret, ser Smilebutiken ut att vara på god väg att kunna nå sina mål för det kommande räkenskapsåret.

- Vi växer snabbt och har hittills under 2019 en ökning för vår nätbutik på 137 procent.

Vid sidan av sin tillväxt har Smilebutiken av allt att döma lyckats med konststycket att göra kunderna allt mer nöjda. Under det gångna året har företaget ökat sitt snittbetyg på Facebook, och för andra året i rad tog Smilebutiken hem Prisjakts pris för Årets Nätbutik inom kategorin "Skor, kläder och accessoarer".

LÄS ÄVEN: Här är Årets Nätbutiker 2018

- En stor anledning till vår tillväxt och höga omdömen är naturligtvis för att vi lägger ett stort fokus på kundservice. Vi försöker även involvera våra kunder i verksamheten på olika sätt - vilket ger ett högt engagemang tillbaka.

Annons

Hur ser du på konkurrensen inom ert segment?

- Konkurrensen inom vårt segment är hög, men vi lyckas presentera våra produkter i sociala medier på ett personligt och problemlösande sätt. På så sätt behöver vi väldigt sällan arbeta med priskampanjer och allt annat som konsumenter rent generellt är ganska trötta på.

Vill nå 100 miljoner med stor investering

Om man istället ska fokusera på Smilebutikens utmaningar, nämner Andreas Weiss bristen på en "ordentlig finansiering" - ett problem han menar att Smilebutiken delar med många andra småföretag inom e-handeln. Under våren planerar företaget att genomföra en ny crowdfundingkampanj.

- Kraften av att delvis vara finansierade av sina kunder är enorm och är även det - i vårt fall - en stor bidragande anledning till utvecklingen. Vi hoppas under våren även få kontakt med "något större investerare" och/eller andra e-handlare som vill bidra med sina erfarenheter och hjälpa oss nå långt över 100 miljoner.

Framöver kommer Smilebutiken att utöka sin kollektion Way of Sweden, som också ska få en egen nätbutik. Tanken är att den nya butiken ska översättas till engelska och tyska och att Smilebutiken på så sätt ska nå framgångar i "ett mer globalt perspektiv".

- Vår långsiktiga vision sträcker sig mycket längre än att bara Smilebutiken ska växa. Vår målsättning är att tillsammans med våra kunder skapa varumärken som tas fram ur kundperspektivet snarare än i en standardiserad traditionell ram, avslutar Andreas Weiss.

Annons