Annons

Sociala medier ger få köp men många klagomål

Sociala medier ger få köp men många klagomål

2012-09-28 15:00

Sociala medier har inte blivit någon större succé när det gäller att öka försäljningen för nätbutiker. I stället har Facebook och Twitter fungerat bättre som en form av kundtjänst. Men det kan lätt bli ett forum för missnöjda kunder om det inte sköts på rätt sätt.

Allt fler företag skaffar Facebook och Twitter men enligt en rapport från Forrester Research fungerar det inget vidare för att driva upp antalet köp. Mindre än 1 procent av transaktioner för nya och återkommande kunder kan spåras tillbaka till sociala medier.

Dock verkar det som om man ska ta de siffrorna med en nypa salt eftersom det kan vara svårt att mäta. Kunden kanske inte handlar direkt efter att de fått nys om en produkt via ett inlägg.

Enligt en annan rapport från samma företag så säger 48 procent av konsumenterna att sociala medier är ett bra sätt att upptäcka nya produkter, varumärken och trender. 17 procent sa också att de har köpt något baserat på en väns inlägg.

– Vi har märkt att Facebook inte har varit en direkt försäljningskanal för de flesta företag och det kommer det aldrig att bli, säger Sucharita Mulpuru-Kodali, vice vd och chefsanalytiker på Forrester Research.

Får fungera som kundtjänst

Många företag har i stället valt eller fått finna sig i att använda sociala medier som ett sätt att kommunicera med sina kunder, eller som en form av kundtjänst. Men då gäller det att sköta det och vårda sina kundrelationer väl, särskilt med de som är missnöjda.

Enligt rapporten ”RightNow Customer Experience Impact Report” talar siffrorna sitt tydliga språk. 89 procent av konsumenterna väljer att handla från en konkurrent till följd av dålig kundservice. Trots det säger fyra av fem att de blir ignorerade när de klagar på dålig kundservice.

Däremot så kan man förvandla missnöjda kunder till glada sådana som gärna marknadsför företaget på ett positivt sätt, om man sköter det rätt. Hälften av de som blev bra bemötta efter ett klagomål kände sig nöjda, och 22 procent skrev sedan till och med positiva kommentarer om företaget.

I förebyggande syfte

Konsumenterna har i och med sociala medier fått en större makt över företagen. I stället för att stånga huvudet i en vägg med kundtjänst i telefonen, kan de nu använda de publika inläggen som ett påtryckningsmedel.

– När du kontaktar företaget i sociala medier så innebär det att hundratals, tusentals, hundratusentals, kanske till och med miljoner människor ser ditt önskemål, ditt klagomål eller din idé, säger kommunikationsrådgivaren Pär Lager till Ekot.

Enligt Pär Lager borde företagen också utnyttja att allt på sociala medier är offentligt och använda dem även i förebyggande syfte.

– Istället för att vänta på kritik från kunder och andra borde man aktivt fråga, var finns den dåliga täckningen, kan ni tipsa oss om det? Då använder man bättre potentialen på sociala medier.

 

Källor: Sveriges Radio, Forbes, Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta