Sportbutiken byter plattform på vägen mot 100 miljoner

"Väl över 50 procent mot förra året".

Sportshopen har snabbt gått från gränshandel till att bedriva e-handel för tiotals miljoner. Inom kort väntar sig företagets e-handelschef, Fredrik Lennström, att nätbutiken ska nå 100 miljoner i omsättning.

LÄS ÄVEN: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Annons

I ovanstående artikel kunde vi även läsa om företagets planer på att integrera e-handeln med de fysiska butiker som Sportshopen har. Hittills har företagets nätbutik varit relativt fristående, även om e-handelsvarorna ofta plockas i butik.

Nu meddelar Sportshopen att de gör ett plattformsbyte mitt i resan mot 100 miljoner. Företaget har förlitat sig på plattformen Jetshop vid uppstarten men ska nu gå över till e-handelsleverantören Viskan. Vi frågade Fredrik Lennström varför de byter plattform:

- Vi vill genom plattformsbytet skapa en stabil grund för att fortsätta utvecklas i snabb takt. Viskans system passar just vår verksamhet och våra planer som hand i handske. Många funktioner som vi hade på vår utvecklingslista är redan klara i Viskans plattform, säger Fredrik Lennström.

Vilka nya funktioner har ni planerade?

- Det är en rad funktioner som rör administrationen av innehåll och även på plock och pack. För besökare och kunderna är det framför allt en förbättrad filterfunktion, som kommer av ett stort jobb med produktdata, som kommer vara den riktigt stora förändringen.

Lyckats få med alla på ”e-handelståget”

Fredrik berättar också att bytet kommer att öka snabbheten på sajten vilket ska ge “en skön köpupplevelse med låg friktion”. Omnikanal är också på agendan och den nya plattformen ska även hjälpa till på den fronten:

- För oss är omnikanal en central fråga med flera dimensioner. Jag ser att vi kommer kunna stödja många av de scenarier som våra kunder efterfrågar på ett effektivt sätt. Det är till exempel vanliga frågor som retur och upphämtning i butik.

Hur går det för er e-handel just nu?

Annons

- Det går mycket bra! Vi har i januari slagit flera rekord och bibehållit den fina tillväxtgraden vi hade hela förra året. I siffor betyder det att vi hamnar väl över 50 procent mot förra året. Vi ser också en mycket gynnsam koppling mellan butikskunder och e-handelsköp. Något som ger mig extra kraft är att vi lyckats få med oss hela personalen på ”e-handelståget”, det tycker jag visar på företagets styrka att snabbt anpassa sig till omvärlden, säger Fredrik Lennström.

Annons