Annons

Standardstorlekar kostar skjortan för E-handeln

Standardstorlekar kostar skjortan för E-handeln

2013-03-18 11:01

Höga retursiffror inom klädbranschen är inget nytt men det är något som är kostsamt både för företagen, konsumenterna och miljön. I en ny undersökning uppger nio av tio att de blivit missnöjda när de köpt kläder i standardstorlekar, samtidigt returneras upp till 40 procent av kläderna som köps på nätet.

Att köpa kläder i standardstorlekar som small, medium och large vekar inte helt enkelt, i alla fall inte om de ska sitta riktigt bra. Det visar en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Tailor Store.

Hela sju av tio har lämnat tillbaka kläder som ej passat som sig bör, samtidigt returneras upp till 40 procent av kläderna som köps på nätet enligt en annan undersökning från Fits.me och IMRG.
– Standardstorlekar är kostsamt både för företagen, konsumenterna och miljön. Företagen får tillbaka mängder med returer samtidigt som det ofta är konsumenterna som får betala frakten. Dessutom måste kläderna levereras genom transport, vilket tär på miljön, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.

Få passar i standardstorlekar

Utöver det har i princip alla någon gång blivit missnöjda med passformen efter att köpt ett plagg med standardstorlek. Så många som nio av tio svenskar uppger att så är fallet, och för fler än hälften är detta ett återkommande problem.

Dessutom tycker fyra av tio att det är svårt att hitta kläder som sitter riktigt bra när de handlar kläder i standardstorlekar.
– Detta tillsammans med alla returer visar att det är väldigt många som inte passar i standardstorlekarna som finns. Att klädmärkens storlekar ofta skiljer sig åt gör det inte enklare. Small hos ett märke kan ha samma mått som medium eller large hos ett annat, säger Jan Höjman.

Skräddarsytt mer tillgängligt i dag

Samma undersökning visar att det är ovanligt med skräddarsydda kläder idag. Endast 12 procent av svenskarna äger tre eller fler skräddarsydda plagg, trots att hela 73 procent säger att de hellre vill ha skräddarsytt än standardstorlekar i garderoben.
– Det finns fortfarande en uppfattning om att skräddarsytt skulle vara dyrt och krångligt, men idag kan det knappast bli enklare. Du ser H&M och andra klädjättar överallt men det finns fortfarande skräddare ute i städerna samtidigt som internet har gjort det snabbare och mer tillgängligt, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.
Även om Tailor Store förmodligen vill lösa problemet genom att skräddarsy alla dina kläder så har det även dykt upp tjänster som VirtuSize, TrueFit och Fits.me som också försöker fixa passformen. Returer verkar dock vara ett stor problem inom klädbranschen på nätet och något som många verkar jobba med att försöka lösa.
 
 
Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2013-03-18 11:18

Det hade faktiskt förvånat om en undersökning beställd av Tailorstore kommit fram till standardstorlekar passar de flesta konsumenter alldeles utmärkt ;-)

Croona
2013-03-19 12:35

Sådana här undersökningar bryr jag mig inte ett dyft om. Jag vill gärna se exakt vilka frågor som ställts då svaren ofta manipuleras likt skvallerpressen.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta