Starkt köpsug med livesändning på Facebook

Underkläder och livesändning är tydligen ett recept för framgång.

E-handlaren MeUndies, som gästat Nordic eCommerce Summit i Malmö och nyligen dissat återförsäljare, gör nu succé på Facebook.

De som har ett Facebook-konto har förmodligen inte missat den nya funktionen som låter alla livesända på det sociala nätverket. En funktion som den senaste tiden missbrukats en del av media för att locka till likes och spridning.

Annons

Livesändningar behöver dock inte vara av ondo. Kalsonghandlaren MeUndies avslöjar nu för Internet Retailer att de fick en oväntat bra effekt av sin livesändning under Black Friday.

Två timmar livesändning

Målet med deras livesändning, som bland annat ska ha gästats av en DJ, sägs inte ha varit att sälja. I alla fall inte primärt. Men att sälja var precis vad företaget gjorde. Konverteringen på Facebook-trafiken, till e-handlarens sajt, under detta event ska ha varit 15 gånger högre än normalt.

Livesändningen pågick i två timmar och även om MeUndies säger att målet inte var att sälja, så innehöll förstås sändningen rabatter och erbjudanden.

Länkade i kommentarerna

Facebook ska dock inte tillåta klickbara länkar i livesändningar så MeUndies använde istället kommentarsfältet för att länka ut från Facebook. I själva videoströmmen ska man ha lockat kunderna att titta ner till kommentarerna.

Kontentan, enligt MeUndies, är dock att livesändningen inte alls var en dum idé. Engagemanget ifrån användarna ska ha varit mycket högt och livesändningen ska ha lockat 13 000 unika tittare. Företaget vill inte avslöja några mer konkreta siffror men säger alltså att konverteringen var 15 gånger högre än normalt.

Annons