Annons

Stilindex och Ehandel.se Analytics

Modesiffor för april: Stilindex och Ehandel.se Analytics

2019-05-09 11:24

Match: Påsk och bra väder mot e-handel.

Påsken, eller påskeffekten, betyder oftast dåliga nyheter för e-handlare. Och som vi skrev i tisdags är soligt väder inte heller något som brukar gynna onlineshoppingen. I april fick den svenska e-handelsmarknaden kämpa mot båda dessa faktorer. Men trots att man förväntade sig ett dämpat resultat visade det sig att det ändå gick ganska bra. 

Ehandel.se Analytics rapporterade att antalet order steg med 9 procent och intäkterna ökade med 5 procent under månaden. 

LÄS ÄVEN: Trots påsken och sommarvädret - så blev ökningen i april

Idag presenterar Svensk Handels Stilindex siffror för den totala försäljningen av kläder och skor i fysiska butiker och deras e-handel. Klädhandeln rapporteras ha minskat med -2,1 procent i april, och skohandeln sjönk med -11,5 procent, jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons

På grund av alla omständigheter menar Svensk Handel Stil att det var ett väntat resultat. 

– Som väntat backade modehandeln under april mot bakgrund av påskeffekten, som är negativ för sällanköpshandeln, och höga jämförelsetal om 5,6 procent för kläder och hela 22,6 procent för skor. Nedgången var dock hanterbar och branschen var förberedd på månadens lägre försäljning, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Svensk Handels Stilindex siffror analyserar dock försäljningen både i fysiska butiker och e-handel sammanslaget. Därför har vår analysavdelning gjort samma koll men med fokus på e-handeln. 

Och resultatet visade att försäljningen i kategorin Kläder och Mode ökade med 14 procent i år, jämfört med april 2018. Så summa summarum kan vi konstatera att påskeffekten, kombinerad med bra väder, trots allt inte var en svår match för e-handeln i år. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta