Annons

Stortapp på shoppinggatan när kunden vill handla mobilt Allt svårare för traditionella kedjor att gå runt

Stortapp på shoppinggatan när kunden vill handla mobilt

2017-06-14 11:00

Roligare att diska än att besöka butiker, enligt en ny undersökning.

Även om e-handeln knappar in allt mer på den fysiska handeln, trodde kanske många att om det är någonstans de traditionella butikerna är någorlunda säkra så är det på världens stora shoppinggator. Nu kan det dock vara dags att tänka om, för inte ens Storbritanniens stora shoppingstråk - med detaljhandelsaktörer som TopShop och New Look verkar klara sig undan den växande e-handeln.

Minskade 79 procent på ett år

Enligt Internet Retailing minskade TopShops resultat med 79 procent - något som antas bero bland annat på en ovilja att besöka så kallade high street-butiker. Enligt sajten visar en ny undersökning att många konsumenter ser butikshandel som en uppgift snarare än ett nöje, och en tredjedel tycker till och med att det är roligare att diska än att gå i affärer.

Det enda sättet att rädda cityhandeln är enligt Internet Retailing att bli bättre på att vända sig till kundernas favorittillhåll - nämligen deras mobiltelefoner. Man kan till exempel ge kunder som befinner sig i butikerna exklusiva och tidsbegränsade erbjudanden via sina telefoner, föreslår tidningen.

Annons
Annons
- Då ger man ett incitament att handla just där och då - och tar samtidigt bort behovet av att gå till eBay för att leta upp ett billigare alternativ.

Slåss undan av prispressare

De tillfrågade handelsexperterna tycker att svårigheterna med att få människor att handla i affärerna är en av “detaljhandelns största utmaningar”.

- Handlarna måste slå tillbaka mot aktörer som köper och säljer stora kvantiteter till låga priser. De slår undan fötterna på företag som gör stora investeringar i sina butiker, säger till exempel Martyn Barnett, VD på PR-företaget RMG Networks.

AI-satsningar, personlig service och visuell marknadsföring är enligt Internet Retailings intervjupersoner andra sätt som butiker kan använda sig av för att överleva när e-handeln växer.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

1
Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta