Annons

Stortapp på shoppinggatan när kunden vill handla mobilt Allt svårare för traditionella kedjor att gå runt

Stortapp på shoppinggatan när kunden vill handla mobilt

2017-06-14 11:00

Roligare att diska än att besöka butiker, enligt en ny undersökning.

Även om e-handeln knappar in allt mer på den fysiska handeln, trodde kanske många att om det är någonstans de traditionella butikerna är någorlunda säkra så är det på världens stora shoppinggator. Nu kan det dock vara dags att tänka om, för inte ens Storbritanniens stora shoppingstråk - med detaljhandelsaktörer som TopShop och New Look verkar klara sig undan den växande e-handeln.

Minskade 79 procent på ett år

Enligt Internet Retailing minskade TopShops resultat med 79 procent - något som antas bero bland annat på en ovilja att besöka så kallade high street-butiker. Enligt sajten visar en ny undersökning att många konsumenter ser butikshandel som en uppgift snarare än ett nöje, och en tredjedel tycker till och med att det är roligare att diska än att gå i affärer.

Det enda sättet att rädda cityhandeln är enligt Internet Retailing att bli bättre på att vända sig till kundernas favorittillhåll - nämligen deras mobiltelefoner. Man kan till exempel ge kunder som befinner sig i butikerna exklusiva och tidsbegränsade erbjudanden via sina telefoner, föreslår tidningen.

Annons
Annons
- Då ger man ett incitament att handla just där och då - och tar samtidigt bort behovet av att gå till eBay för att leta upp ett billigare alternativ.

Slåss undan av prispressare

De tillfrågade handelsexperterna tycker att svårigheterna med att få människor att handla i affärerna är en av “detaljhandelns största utmaningar”.

- Handlarna måste slå tillbaka mot aktörer som köper och säljer stora kvantiteter till låga priser. De slår undan fötterna på företag som gör stora investeringar i sina butiker, säger till exempel Martyn Barnett, VD på PR-företaget RMG Networks.

AI-satsningar, personlig service och visuell marknadsföring är enligt Internet Retailings intervjupersoner andra sätt som butiker kan använda sig av för att överleva när e-handeln växer.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Ansvarig för e-handeln byter jobb.

IKEA:s e-handelsbutik växer:

IKEA:s e-handelsbutik växer: "Inte längre en popup"

"Möter kunder vi inte annars hade mött".

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Har redan klickats på av 90 miljoner världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

Like eller dislike leder vägen med hjälp av AI.

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Den 17 oktober blir det lagligt att röka på i Kanada.

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

"Är tänkt att bli det som konceptet Bankomat blev för samordningen av uttagsautomater".

2
Annons
Annons
Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

"Arbetet har varit lyckosamt".

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

"Helt oberoende av fasta rutter eller tidtabeller".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta