Annons

Strumpkungen går över till 3PL - flyttar från Stockholm Mats Ingelborn tar sin e-handel till leverantören Play

Strumpkungen går över till 3PL - flyttar från Stockholm

2018-07-10 11:01

"Passar oss som benet i strumpan".

Efter 15 år med lagret i egen regi har strumpentreprenören Mats Ingelborn beslutat sig för att lägga ut sina nätbutikers lager på en tredjepartsleverantör.

"Klickade direkt"

Valet av TPL-aktör föll på Play, som på sin sajt beskriver sig som en av Sveriges största grossister inom hemunderhållning, även om företaget också sysslar med logistik under namnet Play Solutions. Bland företagets kunder finns företag som CDON, NetOnNet och Elgiganten.

- Under D-Congress i våras träffade jag för första gången Play och jag kan nog erkänna att vi klickade direkt. De sa det vi behövde höra och det känns som att Play är den 3PL-partner som kommer att passa oss som handen i handsken (eller benet i strumpan?), skriver Mats Ingelborn i ett blogginlägg

LÄS ÄVEN: Mats Ingelborn blåser nytt liv i gammal e-handel

Skiftet till extern logistik innebär att hela lagret flyttar från Stockholm till Borås, något Mats Ingelborn upplever som att företagets konfektionsprodukter - som alltså hamnar i Sveriges textilcentrum - "hittar hem". Flytten beräknas äga rum under de kommande veckorna.

Annons
Annons

Mer mogen marknad?

På senare tid har vi berättat om flera e-handlare som valt att lägga ut lagret på en extern aktör, och enligt Mats Ingelborn blir det både mer kvalitativt och billigare för att inte driva lagret själv. Annat var det dock för 15 år sedan, när företaget tog sina första e-handelssteg.

- När jag tittade på 3PL första gången var varken marknaden eller vi mogna. Vi (jag?) kände att vi behövde ha kontroll över hela flödet och de potentiella partners som vi pratade med för nästan tio år sedan hade väldigt krångliga prismodeller och stelbenta processer, minns han.

LÄS ÄVEN: Jätten CoolStuff outsourcar hela sitt e-handelslager

"Många har komplexa prislistor"

Men även om det i dag är lättare att ingå logistiksamarbeten, så hade det hela enligt Mats Ingelborn fortfarande kunnat gå smidigare till.

- Många 3PL-leverantörer har fortfarande komplexa prislistor som i princip gör det omöjligt att räkna på vilken faktisk kostnad vi skulle få. Men de flesta kan idag plocka och leverera med den flexibilitet som vi eftersträvar för att skapa ett bra kundvärde.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta