Annons

Strumpkungen går över till 3PL - flyttar från Stockholm Mats Ingelborn tar sin e-handel till leverantören Play

Strumpkungen går över till 3PL - flyttar från Stockholm

2018-07-10 11:01

"Passar oss som benet i strumpan".

Efter 15 år med lagret i egen regi har strumpentreprenören Mats Ingelborn beslutat sig för att lägga ut sina nätbutikers lager på en tredjepartsleverantör.

"Klickade direkt"

Valet av TPL-aktör föll på Play, som på sin sajt beskriver sig som en av Sveriges största grossister inom hemunderhållning, även om företaget också sysslar med logistik under namnet Play Solutions. Bland företagets kunder finns företag som CDON, NetOnNet och Elgiganten.

- Under D-Congress i våras träffade jag för första gången Play och jag kan nog erkänna att vi klickade direkt. De sa det vi behövde höra och det känns som att Play är den 3PL-partner som kommer att passa oss som handen i handsken (eller benet i strumpan?), skriver Mats Ingelborn i ett blogginlägg

LÄS ÄVEN: Mats Ingelborn blåser nytt liv i gammal e-handel

Skiftet till extern logistik innebär att hela lagret flyttar från Stockholm till Borås, något Mats Ingelborn upplever som att företagets konfektionsprodukter - som alltså hamnar i Sveriges textilcentrum - "hittar hem". Flytten beräknas äga rum under de kommande veckorna.

Annons
Annons

Mer mogen marknad?

På senare tid har vi berättat om flera e-handlare som valt att lägga ut lagret på en extern aktör, och enligt Mats Ingelborn blir det både mer kvalitativt och billigare för att inte driva lagret själv. Annat var det dock för 15 år sedan, när företaget tog sina första e-handelssteg.

- När jag tittade på 3PL första gången var varken marknaden eller vi mogna. Vi (jag?) kände att vi behövde ha kontroll över hela flödet och de potentiella partners som vi pratade med för nästan tio år sedan hade väldigt krångliga prismodeller och stelbenta processer, minns han.

LÄS ÄVEN: Jätten CoolStuff outsourcar hela sitt e-handelslager

"Många har komplexa prislistor"

Men även om det i dag är lättare att ingå logistiksamarbeten, så hade det hela enligt Mats Ingelborn fortfarande kunnat gå smidigare till.

- Många 3PL-leverantörer har fortfarande komplexa prislistor som i princip gör det omöjligt att räkna på vilken faktisk kostnad vi skulle få. Men de flesta kan idag plocka och leverera med den flexibilitet som vi eftersträvar för att skapa ett bra kundvärde.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta