Annons

Svensk E-handel för B2B-företag värd 75 miljarder

Svensk E-handel för B2B-företag värd 75 miljarder

B2B
2013-12-03 08:26

Svensk tillverkande industri är fortfarande omogen när det gäller e-handel företag-till-företag. Endast två av fem tillhandahåller e-handel, trots att den ekonomiska potentialen bedöms vara dubbelt så stor som inom detaljhandeln. Det visar en undersökning som programvaruföretaget Episerver gjort bland Sveriges största industriföretag.

I USA är omsättningen från e-handeln mellan företag omkring dubbelt så hög som inom detaljhandeln, och under 2013 väntas B2B-sektorn omsätta runt 559 miljarder dollar. Något som bland annat Staples, en av världens största leverantörer av kontorsmaterial, insett och under de kommande åren gör man en rejäl satsning inom området.

Omkring hälften av de företag som erbjuder sina B2B-kunder möjligheten att köpa produkter på nätet ser både en ökning av ordervärdet, och lägre kostnader för att få nya kunder. Men trots att det finns stora möjligheter, är e-handel något som många B2B-företag i Sverige inte riktigt anpassat sig till.

Och enligt den undersökning som svenska Episerver har gjort förhåller sig de stora svenska tillverkande industriföretagen fortfarande avvaktande till e-handel mellan företag. Bara drygt 40 procent av de som svarat uppger att de har någon form av e-handel, och av dem som inte har det, planerar knappt hälften att börja med e-handel.

Servicen viktigast

Undersökningar visar också att B2B-företag som inte tar till sig näthandeln löper stor risk att tappa marknadsandelar. Man riskerar även betydligt lägre konkurrensförmåga i framtiden. Men bland de som väljer att sälja till sina företagskunder via nätet är erfarenheterna dock goda enligt Episerver.

Drygt en tredjedel har sett en ökad omsättning, hälften har nått nya kundgrupper och över hälften ser en förändring i kundernas köpmönster. Till exempel beställningar efter kontorstid och fler ordrar per kund.

Men ökad omsättning är inte det vanligaste skälet till att satsa på e-handel, bara 14 procent av de tillfrågade uppger detta. Betydligt viktigare var att ge kunderna bättre service, vilket 55 procent svarade.

Faxen, still going strong

Skälen till att inte arbeta med e-handel varierar stort. Det vanligaste svaret, från en fjärdedel av dem som inte har e-handel, är att de inte ser det som en konkurrensfördel. 12 procent uppger att it-miljön inte gör det möjligt, eller att de inte har budget för en sådan satsning.

Den vanligaste införsäljningsmetoden bland dem som inte arbetar med e-handel är personlig försäljning ute hos kund och ordermottagningen sker vanligast via e-post, personligt ute hos kund eller via telefon. 14 procent tar också fortfarande emot order per fax.

– Svensk detaljhandel väntas i år sälja för 37 miljarder kronor på nätet. Om man översätter erfarenheterna från USA, det vill säga att B2B-försäljningen över Internet är dubbelt så stor som e-handeln till konsument, innebär det att den i Sverige skulle vara värd omkring 75 miljarder kronor. Mot den bakgrunden tycker via att det är ganska märkligt att så få svenska B2B-företag använder sig av e-handel som försäljningskanal, säger Rickard Ljungman som är e-handelsspecialist på Episerver.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Annons
App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta