Svenskarna handlar sillen i butik – inte på nätet

Som vi rapporterat tidigare kan ni duka upp med sill och nubbe utan att oroa er för e-handeln.

Tyvärr får vi se fler rapporter som stärker vår analysavdelnings prognos över midsommar. Veckan är dalande försäljningsmässigt och enligt marknadsföringsbolaget Criteo, som analyserar miljontals transaktioner dagligen, ser det illa ut för nätsillen.

- Veckan innan midsommar ser vi ingen ökning alls i nätshoppingen. Om något visar datan faktiskt en liten nedgång veckan som leder fram till midsommarafton, meddelar Criteo.

Annons

Enligt Criteo och det senaste analysbrevet så påverkar det alltså att vänner och familjer samlas för att äta sill och färskpotatis.

Högtider ger ofta nättopp

Criteo konstaterar att det vanligtvis märks en topp i den digitala försäljningen kring de stora högtiderna som påsken, Halloween och julen. Midsommar verkar dock svenskarna föredra att göra sina inköp i den fysiska butiken.

- Det är tydligt att svenskarna föredrar att klämma och känna på jordgubbarna och färskpotatisen när de handlar inför midsommarhelgen, konstaterar Criteo.

LÄS ÄVEN: Midsommar lockar inte till köp - men juni ska bli bra ändå

Annons