Sverige på global topplista där mobilappar tar täten

En ny rapport visar att mobilapplikationer konverterar bättre än mobila webbläsare och datorer. Samtidigt ligger Sverige i världstoppen inom mobila transaktioner.

Under årets andra kvartal genererade mobilapplikationer närmare 50 procent av alla mobila transaktioner för några av de största e-handlarna. Det visar en ny rapport från Criteo, State of Mobile Commerce Report.

Undersökningen visar samtidigt att apparna hade en mycket högre konverteringssiffror än via mobila webbläsare eller datorer. Dessutom omfattas 40 procent av e-handelstransaktionerna av mer än en enhet, där smartphones, datorer och surfplattor används i en mängd olika kombinationer för att söka information och fatta köpbeslut.

Annons

– Kundernas köpresa blir allt mer komplex när de använder flera enheter för att genomföra sina köp. Att skapa en engagerande app-upplevelse och sömlöst kommunicera med konsumenterna över flera olika enheter är nyckeln till en ökad försäljning i den nya världens e-handel, säger Jonathan Wolf, produktchef på Criteo.

Den fortsatt största trenden

Criteo konstaterar även att mobiloptimering är viktigt idag och sajter som optimerats för mobila enheter har en konverteringsgrad om 3,4 procent, nästan dubbelt så mycket som sajter som inte optimerats där endast 1,6 procent av konsumenterna konverterar. Globalt sett väntas de mobila e-handelstransaktionerna öka till 40 procent under 2015.

– Det mobila shoppandet är fortsatt den största trenden inom såväl e-handel som marknadsföring och den snabba tillväxttakten är häpnadsväckande, säger Jonathan Wolfe.

Samtidigt fortsätter Sverige att ligga i framkant enligt Criteo. Tillsammans med Japan, Sydkorea och England är Sverige i den globala e-handelstoppen när det kommer till andel mobila transaktioner med 36,4 procent. Det gör att vi hamnar före länder som Tyskland, Frankrike och USA.

Annons