Annons

Sveriges Annonsörers vd lämnar - jakten på ersättaren inledd Foto: Jonas Olson Anders Ericson lämnar sitt uppdrag

Sveriges Annonsörers vd lämnar - jakten på ersättaren inledd

2018-09-11 15:11

"Hög tid att lämna över stafettpinnen".

Vi på Ehandel.se berättar då och då om e-handlare som har anmälts till Reklamombudsmannen. Ibland har de fällts och ibland har de friats, och så sent som i dag kunde vi rapportera att Lyko hade klarat sig undan.

LÄS ÄVEN: "Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande - Lyko frias

"Många viktiga insatser"

Och just inrättandet av branschens självreglering, stiftelsen Reklamombudsmannen, är det som Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson beskriver som "den viktigaste milstolpen" från sin tid i organisationen. I dag meddelar han att han har valt att lämna posten efter nästan två decennier.

Annons
Annons
- Nitton år är en lång tid och jag känner att det är hög tid att lämna över stafettpinnen till någon annan, inte minst nu när organisationen ska ta sig an ett viktigt strategiarbete. Jag ser tillbaka på dessa år med stolthet. Vi har genomfört många viktiga insatser som har gjort spelplanen bättre för våra medlemmar. Både organisationen och branschen har vuxit sig större och det har varit fantastiska år, men nu är tiden mogen för mig att gå vidare till nya utmaningar, säger Anders Ericson i ett pressmeddelande.

Ska hjälpa start-up

Vad han väljer att gå vidare till är än så länge hemligt, men enligt Sveriges Annonsörers pressmeddelande kommer han "initialt att hjälpa ett start-up-bolag".

Jakten på en ny vd har påbörjats, och till dess att efterträdaren är på plats, kommer Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell att vara tillförordnad vd.

- Vi i styrelsen är mycket tacksamma för det jobb som Anders Ericson åstadkommit för vår organisation och bransch. Allt från att lyfta debatten om reklamens roll, till att kämpa för ett transparent mediesverige. Varumärket Sveriges Annonsörer har vuxit sig allt starkare genom åren och som intresseorganisation har vi blivit den största i världen inom vårt område, säger Sveriges Annonsörers styrelseordförande Leif Börjesson i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta