Annons

Tictail ökar förlusten och går 30 miljoner back Carl Waldekranz

Tictail ökar förlusten och går 30 miljoner back

2017-07-24 08:20

Men enligt företaget själva ska försäljningen via marknadsplatsen ha ökat med 650 procent.

E-handelsplattformen Tictail redovisar en förlust på minus 30,6 miljoner kronor under 2016 i sin årsredovisning som nu släppts. Det rapporterar Breakit under morgonen. Det är en ökning jämfört med 2015, då företaget redovisade en förlust på minus 24,2 miljoner.

Tictail AB ägs av det amerikanska moderbolaget Tictail Inc och det är alltså det svenska bolaget som nu redovisar sina siffror. Totalt ska bolaget under 2016 haft en nettoomsättning på 2,1 miljoner kronor, vilket var en ökning från de 848 000 som företaget redovisade i nettoomsättning under 2015.

Ny marknadsplats fick hård kritik

Förra sommaren kunde vi berätta att Tictail orsakat upprördhet bland e-handlarna med sin nya marknadsplats, Tictail’s marketplace. Enligt flera kritikerna skulle de e-handlare som haft Tictail som leverantör även automatiskt ha blivit med på marknadsplatsen, vilket i praktiken gjort dem till konkurrenter med Tictail - vars profil är deras skickliga SEO-arbete. Själva menade Tictail dock att valet skulle vara frivilligt.

Annons
Annons

Kunderna ska ha ökat med 1000%

Nu rapporterar Tictail hur som helst att marknadsplatsen går som tåget. Under 2016 ska den ha ökat med 650 procent, samtidigt som antalet kunder ska ha ökat med 1000 procent, enligt företagets bokslut. Vad ökningen innebär i kronor och ören framgår dock inte.

Tictail grundades 2011 av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Sedan 2013 finns plattformen på svenska.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta