Tictail ökar förlusten och går 30 miljoner back

Men enligt företaget själva ska försäljningen via marknadsplatsen ha ökat med 650 procent.

E-handelsplattformen Tictail redovisar en förlust på minus 30,6 miljoner kronor under 2016 i sin årsredovisning som nu släppts. Det rapporterar Breakit under morgonen. Det är en ökning jämfört med 2015, då företaget redovisade en förlust på minus 24,2 miljoner.

Tictail AB ägs av det amerikanska moderbolaget Tictail Inc och det är alltså det svenska bolaget som nu redovisar sina siffror. Totalt ska bolaget under 2016 haft en nettoomsättning på 2,1 miljoner kronor, vilket var en ökning från de 848 000 som företaget redovisade i nettoomsättning under 2015.

Annons
Annons

Ny marknadsplats fick hård kritik

Förra sommaren kunde vi berätta att Tictail orsakat upprördhet bland e-handlarna med sin nya marknadsplats, Tictail’s marketplace. Enligt flera kritikerna skulle de e-handlare som haft Tictail som leverantör även automatiskt ha blivit med på marknadsplatsen, vilket i praktiken gjort dem till konkurrenter med Tictail - vars profil är deras skickliga SEO-arbete. Själva menade Tictail dock att valet skulle vara frivilligt.

Kunderna ska ha ökat med 1000%

Nu rapporterar Tictail hur som helst att marknadsplatsen går som tåget. Under 2016 ska den ha ökat med 650 procent, samtidigt som antalet kunder ska ha ökat med 1000 procent, enligt företagets bokslut. Vad ökningen innebär i kronor och ören framgår dock inte.

Tictail grundades 2011 av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Sedan 2013 finns plattformen på svenska.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!