Annons

Tictail ska växa ytterligare med nya miljoner i kassan

Tictail ska växa ytterligare med nya miljoner i kassan

2012-10-23 08:32

Tictail går som tåget och sedan starten i våras har man över 5000 butiker som använder sig av plattformen. Nu har man fått in 1.2 miljoner euro i extra kapital, pengar som bland annat ska användas för att växa i Storbritannien.

Svenska e-handelsplattformen Tictail som nyligen utsågs till Årets entreprenörer 2012 har fått ett välkommet tillskott i kassan efter att ha lyckats få in en investering på 1.2 miljoner euro, eller lite drygt 10.3 miljoner svenska kronor.

Bakom investeringen står bland annat Balderton Capital och Klaus Hommel. Även medlemmar av Tictails styrelse har gjort egna investeringar, inklusive Spotifys Gustav Söderström och Tumblrs Fredrik Nylander.

Sedan lanseringen i maj tidigare i år har Tictail omkring 5000 butiker som använder sig av deras plattform. Främst i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike och Storbritannien. Och det är en stor mångfald av butiker som använder sig av plattformen.
– På ena sidan har vi butiker som Fashion Squad, en av de största modebloggarna i Sverige med över 200 000 fans på Facebook. Och så har vi det segment som vi lever och dör för som vi kallar för indyvarumärken, och butiker med nischprodukter. Det är inom detta område som vi växer mest, säger Carl Waldekranz, VD för Tictail.
I augusti använde sig även klädmärket Cheap Monday av Tictails plattform när de smygsläppte en kollektion i en pop-up-butik.

Nya funktioner i butikerna

Nyligen presenterade Tictail även ett par nya funktioner. Bland annat ett ”To-do-Feed” som kan liknas vid en personlig marknadsförings- och försäljningsassistent som genererar dagliga uppgifter för att förbättra kundrelationer. Till exempel via social medier, påminnelser om produkter som ska skickas och tips för sökmotoroptimering.

Den senaste funktionen är en abonnemangsfunktion som låter konsumenter prenumerera på sina favoritbutiker för att få uppdateringar om nya produkter, rabatter och andra nyheter.

För tillfället är Tictails primära marknader Norden, Tyskland och Storbritannien. Med den nya finansieringen hoppas man kunna fokusera mer på den sistnämnda samtidigt som man vill öka tillväxten i övriga Europa.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Jimmy Öström
2012-10-23 15:50

Jag är nog inte riktigt med här. Vad ska dom få in pengar på?

Jag menar oavsett om dom har 50 000 som använder dom så ska det till många som vill betala extra för att det ska in slantar för dom 8st som gnegar där.

Men det är väl därför dom är årets Entreprenörer och jag är i KK=)

Jocke
2012-10-23 23:00

Dem får pengar från tex klarna för att kunderna tvingas använda sig klarnas lösning för faktura som betalsätt.

Jimmy Öström
2012-10-23 23:38

Jo visst. Men för att täcka 8 personers löner så pratar vi omkring 4 miljoner kronor och då har vi inte ens börjat prata om lokal, utrustning eller annat.

Det är ganska mycket pengar att dra in för en "gratis" tjänst.

Tigern
2012-10-24 09:50

Jimmy, om jag förstått det rätt så är gratisversionen ganska avskalad och tanken är att det ska komma tilläggsfunktioner som då ska kosta och generera intäkter.

Jimmy Öström
2012-10-24 13:57

Ja absolut är denna avskalad (fast ändå mycket nice tycker jag).

Men det är ändå "speciella" kunder som man får om man erbjuder gratis hemsida (som faktiskt är detta dom trycker på).

Så att få dessa "gratis kunder" till att betala för något måste ju vara mycket svårare än att få en "direkt betalande kund" att betala mer.

Njaa som sagt, det är säkert bara jag som inte ser "alla pengar som kanske finns" utan jag begränsas av min okunskap=).

Men tittar man på hur mycket dom olika plattformsföretagen omsätter så ser man att det är tufft att kränga för många miljoner kronor.

Per Nilsson
2012-10-24 17:07

Jag tror på Tictail. På något sätt kommer de att tjäna pengar i slutändan.

mkse.com
2012-10-25 09:38

Det är API och tredjepartsaktörers vilja att utveckla pluggar till Tictails ehandelsanvändare som är affärsmodellen.

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta