Annons

Trafikkällor: Facebook växer starkast och Twitter ger mest pengar

Trafikkällor: Facebook växer starkast och Twitter ger mest pengar

2011-09-22 10:20

Detta rapporterar Market idag. Enligt nya studier kommer 18 procent av all trafik, till nätbutiker, ifrån sökmotorer och utav dessa är 81 procent ifrån Google. I Sverige är Googles dominans ännu större med 95 procent av all söktrafik.

Den trafikkällan som växar starkast är dock Facebook. Denna har ökat med 92 procent jämfört med förra året. Detta enligt en studie ifrån RichRelevance. Den samlade trafiken ifrån Facebook och Twitter, till e-handlare, står dock för mindre än en procent av den totala trafiken.

Även om Google dominerar så har den trafiken sämst konvertering. Yahoo sägs ha en konvertering på 2,6 procent och Google 1,9 procent. Vi har även hört sedan innan att Bing konverterar bättre än Google för många e-handlare. Förmodligen beror detta på att trafikmassan ifrån Google är så pass mycket större. Trafiken ifrån Facebook sägs ha en konvertering på 1,2 procent.

Twitters konvertering får vi inte veta men de som kommer därifrån skall spendera mest pengar. Vilket förmodligen kan förklaras av att de besökarna har störst relevans. Exempelvis om ett företag eller person direkt tipsat om en produkt via Twitter.

Källa: market

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta