Annons

Trafikkällor: Facebook växer starkast och Twitter ger mest pengar

Trafikkällor: Facebook växer starkast och Twitter ger mest pengar

2011-09-22 10:20

Detta rapporterar Market idag. Enligt nya studier kommer 18 procent av all trafik, till nätbutiker, ifrån sökmotorer och utav dessa är 81 procent ifrån Google. I Sverige är Googles dominans ännu större med 95 procent av all söktrafik.

Den trafikkällan som växar starkast är dock Facebook. Denna har ökat med 92 procent jämfört med förra året. Detta enligt en studie ifrån RichRelevance. Den samlade trafiken ifrån Facebook och Twitter, till e-handlare, står dock för mindre än en procent av den totala trafiken.

Även om Google dominerar så har den trafiken sämst konvertering. Yahoo sägs ha en konvertering på 2,6 procent och Google 1,9 procent. Vi har även hört sedan innan att Bing konverterar bättre än Google för många e-handlare. Förmodligen beror detta på att trafikmassan ifrån Google är så pass mycket större. Trafiken ifrån Facebook sägs ha en konvertering på 1,2 procent.

Twitters konvertering får vi inte veta men de som kommer därifrån skall spendera mest pengar. Vilket förmodligen kan förklaras av att de besökarna har störst relevans. Exempelvis om ett företag eller person direkt tipsat om en produkt via Twitter.

Källa: market

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta