Annons

Trots e-handelsboomen: 90% värdesätter fysiska butiker Många vill få assistans vid klädköpet

Trots e-handelsboomen: 90% värdesätter fysiska butiker

2018-11-09 09:33

Hoppet står till service och ny teknik.

Under gårdagen presenterade Svensk Handel nya siffror som visade på fortsatta motgångar för den fysiska modehandeln. Försäljningen av kläder och skor minskar trots att oktober brukar vara en av de bättre månader, och en av anledningarna till tappet uppges vara den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: Ännu ett stortapp för fysisk handel - klarar inte hyresnivån

73 procent uppskattar hjälp av personalen

Men enligt en annan undersökning, som Klarna har satt ihop, har kunderna egentligen ingenting emot fysiska butiker i sig. De måste bara bjuda på något mer än en lokal fylld med varor.

Enligt betalföretaget, som har utfört sin undersökning i samband med London Fashion Week, uppger nio av tio tillfrågade att de värdesätter besök i fysiska butiker. 73 procent uppskattar att kunna få hjälp på personalen på plats, och 61 procent menar att det går snabbare att bestämma sig när man har möjlighet att känna på kläderna.

Annons
Annons

Däremot tyckte många av de tillfrågade att de inte fick tillräckligt många personliga erbjudanden när de besökte fysiska butiker och 46 procent tyckte att onlineshopping totalt sett gav en bättre köpupplevelse.

Vill se virtuella provrum

Klarnas undersökning ska bygga på intervjuer med 2 000 modeentusiaster och 50 beslutsfattare inom modebranschen. Många av dem menar att den fysiska modehandeln har ett behov av nya tekniska lösningar som kan förenkla för kunderna. Det kan till exempel handla om kroppsscanning och virtuella provrum, eller om provrum som kommer med förslag till kunderna.

- För handlare är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att skräddarsy sin köpupplevelse genom fri rörlighet mellan butik och näthandel och därigenom kombinera det bästa av båda världar. Kunden kan då välja mellan att titta på kläderna online eller i butik för att sedan välja att använda butikens provrum eller vardagsrummet hemma för att prova kläderna, säger Madélene Kraemer, Senior Commercial Manager på Klarna, i ett pressmeddelande.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta