Tusentals trasiga paket men få ersättningar från PostNord

Endast 352 av 4950 reklamationer om trasiga paket har lett till ersättning från PostNord.

Under 2015 ska nästan 5 000 paket som skadats under frakten ha reklamerats till PostNord. Logistikföretaget har dock bara betalat ut ersättning i ungefär sju procent av fallen. Det visar en sammanställning som SVT har gjort.

PostNord hamnade under hösten i blåsväder efter att en anställd på företaget fångades på film när han kastade in paket i en lastbil. Men enligt företaget är det oftast när paketen sorteras som det går fel. Detta eftersom tunga paket faller på små paket i företagets sorteringsmaskiner.

Annons
Annons

- Där finns det saker hos oss som vi måste titta på naturligtvis. Till exempel hur vi skiljer ut paket som måste sorteras för hand. Blandningen av olika paket gör att vi får lite mer skador än vi borde, säger Stefan Helander, chef för reklamationsavdelningen på Postnord i Sverige, till SVT.

Väljer fel förpackning

Många försändelser är dessutom inte förpackade efter NSAB:s regelverk, enligt PostNord.

- När vi tittar på reklamationerna ser vi att man blandar ofta ihop produktförpackning med transportförpackning. Man tror till exempel att en kaffebryggare i en förpackning är okej att skicka i den förpackningen den är, säger Stefan Helander.

Enligt PostNord är det avsändaren som ska reklamera skadade paket. Om avsändaren befinner sig i ett annat land än Sverige måste PostNord betala till det landets postmyndighet som sedan får betala ersättning till kunden.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!