Annons

Twitter rekryterar ny chef till sin handelsavdelning

Twitter rekryterar ny chef till sin handelsavdelning

2013-08-29 08:38

Twitter som på senare tid närmat sig e-handeln allt mer har gjort ett nyförvärv. Nathan Hubber, som tidigare ansvarat för ett biljettsystem på nätet tar över rollen som chef för mikrobloggens handelsavdelning.

Nathan Hubbard värvas direkt från Live Nation Entertainment, ett företag som bildades 2010 genom en sammanslagning av konsertbolaget Live Nation och biljettjätten Ticketmaster. Sedan samgåendet har Hubbard arbetat som vd för biljettförsäljning på Live Nation Entertainment.

Och med tanke på hans erfarenheter är det nu många som tror att Twitter kommer satsa ännu hårdare på att lansera funktioner som gör mikrobloggen mer attraktiv för e-handlare och för de inom marknadsföring på nätet.

Twitter har inte själva kommenterat rekryteringen men Hubbard själv tillkännagav passande nog sin anställning på sin Twitter-feed.

– För mig är Twitter ett kardiogram över passionen för det levande ögonblicket. Låt oss se om vi kan få folk att handla på plattformen, skriver Nathan Hubber.

Nya marknadsföringsalternativ

Twitter lanserade redan 2010 Promoted Tweets, en tjänst som gör det möjligt för företag att köpa annonser i form av tweets. I förra månaden berättade man om planerna på att göra de skräddarsydda annonserna än mer användbara för sina användare baserat efter deras beteende på nätet.

Användarna ska inte få fler, men däremot bättre tweets som visar innehåll från varumärken och företag som de är intresserade av.

Till exempel kan en lokal florist marknadsföra sig på Twitter genom att använda sig av sin e-postlista, eller genom data som samlats in ifrån cookie-baserade spårningsprogram där man kan se konsumenternas aktivitet på nätet för att sen rikta reklamen till de som besökt deras sajt.

Den här typen av riktade annonser är något som skulle kunna driva mer relevant trafik från Twitter till e-handlare.

– Twitter tror uppenbarligen att det finns stora utvecklingsmöjligheter för handel. Och det finns en möjlighet, hur stor den är återstår att se. Men den här rekryteringen kommer sannolikt innebära att man utökar de typer av marknadsföringsalternativ som Twitter kan ge sina annonsörer, säger Greg Sterling, grundare av konsultföretag Sterling Market Intelligence.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta