Holländsk one-stop-shop fyller jämnt och satsar på marketplace

Den internationella e-handlaren vidaXL fyller tio och nu ska man använda sin erfarenhet för att handplocka säljare till sin nya marknadsplats.

År 2006 började Gerjan den Hartog och Wouter Bakker att sälja ett fåtal produkter på nätet i Tyskland. Deras nätbutik vidaXL växte dock snabbt och snart började företaget även att tillverka produkter under eget varumärke.

Företagets expansionssaga fortsatte i rask takt och idag består e-handlarens utbud av tusentals artiklar inom kategorier som hem, trädgård, garage, DIY och kläder, och när vidaXL nu fyller tio år, kan man även konstatera att man har 31 webbutiker i Europa och Australien.

Annons

– Vi på vidaXL är så otroligt tacksamma till alla våra kunder och partners som har gjort detta 10-årsjubileum möjligt. Det har varit ett riktigt nöje att få vara del i skapandet av denna framgångssaga, säger Gerjan den Hartog.

Ska omsätta 150 miljoner euro i år

Företaget räknar i år med att omsätta över 150 miljoner euro och har över 500 anställda runt om i Australien, Kina, Nederländerna, Rumänien samt USA. Man har över 200 000 återkommande kunder varje månad och enligt Gerjan den Hartog ligger företagets framgång i inköp och att kunna erbjuda produkter till riktigt konkurrenskraftiga priser.

Man jobbar även ständigt med att analysera marknaden och trender, för att hitta och erbjuda eftertraktade produkter till bästa pris, vid bästa tidpunkt. De kommande kommande åren planerar man att utöka sitt sortiment ytterligare och i oktober öppnar vidaXL dörrarna för andra säljare, genom att starta sitt eget vidaXL marketplace.

– Vi vill kunna erbjuda kunden allt mellan himmel och jord, och det kan vi göra med ett marketplace. Hos vidaXL har vi tio års erfarenhet som säljare och vi vill använda detta för att välja ut de absolut bästa säljarna för våra kunder, säger Wouter Bakker

Annons