Undersökning: Leverantörer utmanövreras av e-handeln

Inköpare går nu direkt till e-marknadsplatser.

E-handeln är inte bara för privatpersoner. Mellan företag ökar också näthandeln starkt och nu avslöjar UPS att inköpare inom industrisektorn allt mer vänder sig till e-handeln. Mer specifikt så vänder sig dessa inköpare till e-marknadsplatser för att få tag på de produkter som behövs i verksamheten.

Enligt undersökningen så ska över 90 procent av inköparna inom industrisektorn handla direkt ifrån tillverkare och via e-marknadsplatser under 2017. Detta ska vara en ökning med 27 procentenheter jämfört med tidigare undersökning som tog plats 2015.

Annons

I Europa så ska 75 procent av företagen använda sig av e-marknadsplatser för sina inköp.

"En historia av förändring"

Företagen skippar helt enkelt mellanhänderna numera och deras budget ska i allt större utsträckning gå direkt till tillverkarna.

- Industriell handel år 2017 är en historia av förändring. Att handla direkt från tillverkare och via e-marknadsplatser stör de traditionella köpare- och distributörsrelationerna. Om företag köper direkt från tillverkaren eller via e-marknadsplatser slipper man mellanhanden, säger Abhijit Saha, VP marknadsföring UPS Europa.

En utveckling som ska drivas på av e-handeln:

- Smidighet, förbättrad onlineinformation och transaktionsförmåga är de stora drivkrafterna bakom den här förändringen, konstaterar Abhijit Saha.

"Inse vikten av service efter köp"

Leverantörer inom industrisektorn måste nu se över sin affärsmodell för att överleva, konstaterar UPS i samband med undersökningen. Det leverantörer kan göra är att erbjuda bättre service i form av snabbare leveranser, bra försäkring på försändelserna, smidigare returer och enklare underhåll och reparationer.

- Leverantörerna som noterar och utvecklas med denna förändring kommer vara bättre på att behålla sina kunder och ta sig in på nya marknader. Men då måste de också kunna erbjuda säkra försäljningskanaler, de måste investera i sin försäljningskedja och inse vikten av service efter köp, säger Abhijit Saha.

Undersökningen gjordes i december 2016 och man frågade ut 800 industriella inköpare i Europa, 1 500 i USA och 200 i Kina.

Annons

Annons