Annons

Unga känner sig tryggast när de handlar på nätet

Unga känner sig tryggast när de handlar på nätet

2013-03-26 09:27

Allt fler känner sig säkra med att handla och betala på nätet. Allra tryggast är de yngre e-handelskunderna, där litar 9 av 10 på att näthandeln ska fungera. Men även bland de äldre minskar misstänksamheten.

E-handeln i landet ökar stadigt, och en anledning till det är att svenska konsumenter allt mer ser e-handeln som en naturlig kanal. Enligt senaste e-barometern har konsumenterna också blivit mer bekväma med att betala på nätet.

Något som nu backas upp av en ny undersökning som Infact har genomfört på uppdrag av betalleverantören Point. Enligt studien känner sig 36,7 procent av de tillfrågade trygga, och tvekar inte att använda sitt betal- eller kreditkortet på nätet.

Men enligt studien varierar rädslan för kortbedrägeri med åldern. De som känner sig tryggast med att betala på nätet är den yngre generationen.
– Undersökningen visar att 9 av 10 unga känner sig trygga med att handla på nätet, en viss oro finns bland den äldre generationen, säger Bård Ljöstad, vd för Point Sverige.

Viktigt med tydlig information

Bland personer i åldern 45–64 år uppger 38,6 procent att de är oroliga eller mycket oroliga över att betala på nätet. Allra störst är oron över att betala på nätet bland de som uppnått pensionsåldern.

I undersökningen där drygt 1 100 personer intervjuats har man dragit slutsatsen att oron är nära relaterad till konsumenternas IT- och teknikvana. Något som gör det extra viktigt för e-handlare att ha tydlig information och säkra betaltjänster i sina nätbutiker.
– Utmaningen ligger främst i att utbilda den äldre generationen i användandet av näthandel och att säkerhetstänk är extremt viktigt. Det viktiga i det blir att tillhandahålla bra och tydlig information på webbsidan och att erbjuda säkra och användarvänliga betaltjänster, som vänder sig till alla generationer, säger Bård Ljöstad.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta