Värmländska e-handlare har showroom under sommaren

Länets nätbaserade småföretagare får chans att visa upp sig i pop up-projekt.

Sju kommuner där e-handlare genom ett EU-projekt för hållbar handelsutveckling får möjlighet att visa upp sig i tillfälliga pop up-butiker och showrooms. Det är konceptet för nätbutikerna i Värmlands län under sommaren. 

Störst har projektet varit i Filipstad, där ett större Showroom satts upp, men också i Karlstad har lokala e-handlare erbjudits att delta i en mindre variant. Och från projektets sida har man sett hur marknaden förändrats.

Annons

- Det är en trend att företag som sysslar med e-handel öppnar butiker, vilket blir ytterligare en konkurrent till befintlig handel, säger projektsamordnaren Fredrik Lindholm till Nya Wermlandstidningen, NWT.

"Det är snabba puckar" 

Och projektledaren Kikki Neidre håller med.

- Det ser inte lika dant ut för vare sig handlare eller konsumenter idag, det är snabba puckar. Därför måste man våga testa nya forum, säger hon.

Men i projektet ingår inte bara att företagen får chans att visa upp sig i den fysiska handeln. De får också ta del av utbildningar, föreläsningar och workshops.

"Inte lätt att dra folk till butiken"

En av de deltagande e-handlarna i projektet har varit Helene Hermansson, som driver nätbutiken Odds and Ends och även har en fysisk butik.

- Den ligger i Haga, men det är inte lätt att dra folk till butiken. Så det ska bli intressant att se om det är webben eller butiken som ökar efter det här, säger hon till NWT.

Pop up-butikerna i Karlstad finns kvar tills den 7 augusti.

Annons
Annons