Veckans 5 med veteranen PatronerOla Gustafsson

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ola Gustafsson behöver förmodligen ingen närmare presentation. Han är ett välkänt ansikte i branschen och har varit med i e-handelssvängen sen innan Google startade. Han driver nätbutiken Patroner.se som numera är en del av e-handelskoncernen Nordic E-commerce Group med bland annat de kända butikerna NordicFeel och NordicInk.

Vad håller dig kvar i branschen efter 20 år?

Annons

- Jag höll på att säga dum fråga men det menar jag såklart inte. Det jag menar är att det händer ju så mycket i e-handelskanalen hela tiden. Jämför man med när jag började så finns det mycket få likheter. Jag kunde nog egentligen ha bytt bana helt och haft ungefär lika stora förändringar. Det är helt enkelt skitskoj. Nu jobbar jag också mest med de allra roligaste delarna, försäljning och sajtutveckling. Dessutom är det helt ärligt så trevliga kolleger inom svensk e-handel, både lokalt och nationellt. Emeet-andan genomsyrar, vi är öppna, hjälps åt, peppar och stöttar. Jag blir nog kvar 20 år till.

Hur känns det att nu jobba i en e-handelskoncern med flera olika verksamheter?

- Jag låter ju som någon peppande optimistkonsult nu men det är underbart kul! Fått lite fler kolleger, och med hjälp av deras grymma kompetens kunnat utveckla min gamla baby Patroner.se ytterligare. Och jag har kunnat komma med lite nya insikter till de andra verksamheterna här. Och det går bra, vi går mot ett rekordår på alla parametrar. Det är en kul resa att ha varit småföretagare och byggt upp något själv men det var dags för något nytt och att nu få erfarenheten av att jobba som marknadschef i en större organisation är perfekt!

Skulle du rekommendera folk att börja med e-handel och vad är ditt bästa tips i så fall?

- Ja! Det är ju ganska billigt och lätt idag att få upp en butik, det viktigaste tipset är nog att inte vänta för länge med att släppa. Ut så fort som möjligt och börja sälj och testa, då förbättrar du dessutom butiken fortare! Design och lägga till ytterligare funktioner är enkelt att fixa till på vägen framåt. Tänk på SEO:n från dag 1, läs på så du kan grunderna själv och gör rätt från början, SEO är fortfarande det lönsammaste du kan lägga tid på. MEN, det finns ett stort men, startar du nu i liten skala gäller det att hitta fräscha nischer, du ska inte börja sälja böcker eller bläckpatroner idag.

Vad är det sämsta med e-handel idag - vad stör du dig mest på?

- Last mile. Jag vet att det inte är enkelt men ändå. Det är oerhört störande att marknadsföra sin e-handel i juletid som det enkla stress- och köfria alternativet och sedan se kunderna stå och trängas och svettas i långa köer vid uthämtningsställena. Härligt att Postnord utökade, med var det 50 nya ombud, men lite besviken på att det inte blev massor av popup-ställen som det ryktats om innan. Väldigt glad att en hyggligt stor del av våra strömmar går rakt hem i brevlådan.

Hur många av dina julklappar e-handlar du jämfört med fysisk handel?

Annons

- I princip alla på nätet sedan 4-5 år. Numera de flesta redan sista fredagen i november...

Annons