Annons

Vill nätkunden verkligen ha sitt paket samma dag?

Vill nätkunden verkligen ha sitt paket samma dag?

2013-01-30 08:32

Att erbjuda kunden leverans samma dag som de gör sin beställning har alltid varit något av e-handelns heliga graal. Amazon, Walmart, eBay och Instacart är några butiker och tjänster som testar sig fram i kampen om kunderna. Frågan är om det är något som nätkonsumenten verkligen vill ha, och till vilket pris.

Det är inte bara på andra sidan pölen som fenomenet börjar ta sig. Även här i Sverige har det börjat dyka upp butiker som erbjuder snabba leveranser. Modebutiken Bubbleroom är en av dem, och de lovar till och med att paketet är framme inom två timmar om du bor i Stockholmsområdet.

Men hur pass intressant är det egentligen för nätkonsumenten att få sitt paket samma dag som de gör sitt köp? eBay tvekar inte i frågan och säger att deras tjänst eBay Now är väldigt populär. Särskilt under julhelgen såg man en tydlig topp då många ville ha sitt paket redan samma dag.

Det amerikanska företaget Moosejaw Mountaineering gjorde även de ett försök under julhelgen, och lanserade en aggressiv kampanj den 22 december. De sista dagarna fram till julafton lockade man sina kunder med erbjudandet om leverans samma dag i Chicago och Denver-Boulder storstadsområde. Inte en enda julklappstörstande nätshoppare nappade på betet.
– Vi hade ett par som ringde för att se om det var på riktigt. Men i slutändan var det ingen som använde tjänsten, säger Eoin Comerford, Moosejaws vd och koncernchef.

Behov och efterfrågan

Comerford skyller det bristande intresset på ett antal faktorer. Till att börja med är det få nätbutiker som erbjuder leverans samma dag så kunden är inte van vid det. Lägg till att man lanserade erbjudandet de sista dagarna före jul, kanske inte helt perfekt med tanke på att kunden i det läget sällan vill ”gambla” med en tjänst de inte provat tidigare.

Man jobbade inte heller särskilt hårt med att göra reklam för tjänsten. Den omfattande marknadsföringskampanjen bestod endast av ett e-postutskick till kunder som lämnat sina e-postadresser i Moosejaw-butiker i Chicago och Denver-Boulder regionen. Det i kombination med en liten banner i nätbutiken.

Men även om det är svårt att bedöma efterfrågan på tjänsten med ett så pass kort och litet test, finns det de som inte riktigt tror på leveranser samma dag. Inte i en större utsträckning och som de är utformade idag.

Enligt Fiona Dias, Chief Strategy Officer på ShopRunner, beror det på hur mycket kunden verkligen behöver den där produkten om det ska vara intressant att få den levererad samma dag. Men även om de kan köra till en närliggande butik i stället, och så klart på kostnaden.
– Det är en fråga om behov. Om jag desperat vill ha något idag, då kan jag gå till butiken och slipper betala för frakten. Ett klassiskt fall är blöjor, en produkt som man behöver där och då. Så länge det kostar extra att få det levererat samma dag kommer det att vara ett begränsat antal människor som är villiga att betala för det. speciellt om det finns ett gratis alternativ som innebär att köra till butiken, säger Dias.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2013-01-30 14:49

Jag tror att snabba leveranser kommer kunderna snart att vänja sig vid, och kräva.

Jag tror att problemet är hur vi E-handlare och våra transportpartners idag tänker. Jag har inga problem med att här på landet i Hälsingland få DN i min postlåda runt klockan fem varje morgon förutom söndagar. Den är tryckt några timmar tidigare i Stockholm. Runt lunch kan jag gå till affären och köpa en Aftonbladet eller en Expressen som inte ens tryckts när jag läste morgontidningen.

Tidningar är inga dyra produkter precis, de är tunga och en extrem färskvara. Om de kan distribueras runt om i vårt land på några timmar så måste väl ehandlade paket kunna göra detsamma? Och utan att det blir särskilt dyrt? Det kanske rent av blir billigare än dagens system?

Allt vi behöver göra är att tänka lite utanför boxen.
- Vi kan inte ha våra lager utspridda hur som helst över landet, utan skall man ingå i ett sådant här snabbt flöde behöver vi ligga nära varandra på stategiska knutpunkter.
- Det måste inte vara en chaufför som kommer på eftermiddagen och hämtar våra paket för att distribueras under morgondagen. Det kanske kan komma en chaufför klockan två på natten och hämta det som vi packat av beställningarna som kommit in under kvällen, och redan på förmiddagen finns de hos ombud för uthämtning?
- Det kanske inte ens är DHL, Posten eller Schenker som kommer där mitt i natten, utan "Ehandelslogistikföretaget AB". Ett företag som byggt upp snabba flöden anpassade för Ehandel, utan att ta hänsyn till alla andra sorters transporttjänster som ändå är rätt så ointressanta för ehandlare?

GregerA
2013-01-30 23:17

Det var bättre förr :)

På 1880-talet gjordes 6 utdelningsturer per dag.
På 1890-talet minskades det till 5 turer per dag
1917 slopades den femte turen
1921 slopades den fjärde turen
1931 återinfördes den fjärde turen
1940 slopades åter den fjärde turen
Idag återstår endast en tur per dag och det enbart på vardagar.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta